Schermresolutie/frozen , floating

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
ray001

Schermresolutie/frozen , floating

Berichtdoor ray001 » 13 December 2006, 14:14

Een paar jaar terug maakte ik 2 websites met Frontpage. Voor een nieuwe site heb ik nu NVU gebruikt.
Ik heb echter 1 probleem over het hoofd gezien, en deze vraag is waarschijnlijk al meermaals gesteld geweest, en dat is de schermresolutie. Nu is alles gemaakt in 1280x1024 en zag alles ok eruit.
Bij een check op een andere pc is de toegangspagina bvb compleet naar de knoppen.
Ik wil een opbouw die zichzelf wat aanpast naargelang de browser en scherm. Ik trok al ter verificatie 2 professionele sites binnen en zag dat het eigenlijke gebruiksscherm in een tabel (3 kolommen) vervat zit met 800px als breedte, om zo de oudste schermen ook te "bedienen".
Is dit een goeie methode en wat moet ik nog aanpassen zodat dit frame zich "uitvloeit" indien je met een scherm zit van bvb 1280px.

Bedankt voor wat goeie hulp.

ray001

Berichtdoor ray001 » 13 December 2006, 15:29

ik bedoelde 800px voor de middelste kolom...

Star Trek Voyager

Berichtdoor Star Trek Voyager » 13 December 2006, 19:09

volgens mij moet je dan dezelfde pagina een paar keer maken, op verschillende resoluties... dan met een scriptje ervoor zorgen dat hij automatisch naar dezelfde pagina gaat, dat script staat op http://www.leejoo.nl/, maar ik weet niet precies meer waar...

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 13 December 2006, 21:08

Als je een tabel gebruikt, dan kun je het beste werken met afmetingen in procenten. Bijvoorbeeld dat de breedte van de tabel 80% is en dat je de tabel horizontaal op de pagina centreert. Dan komt het op iedere bezoeker over alsof het zo bedoelt was, terwijl iedere bezoeker de tabel toch ziet zoals jij hem bedoelt hebt (relatief aan de grootte van het scherm).
Aparte pagina's voor verschillende schermresoluties lijkt me nogal onderhoudsgevoelig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”