CSS maken

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
marga

CSS maken

Berichtdoor marga » 1 November 2005, 16:12

Kan ik in Nvu ook zelf een CSS maken? :?:
Tot nu toe zie ik alleen hoe je een bestaand CSS kunt bewerken, maar zelf maken kan ik niet vinden.

Groeten, Marga

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 1 November 2005, 23:22

Via het menu Extra > CSS bewerken kun je CSS-regels aanmaken. Je kunt het beste de "geavanceerde modus" in dat scherm uitvinken. Daarnaast heeft het de voorkeur om de CSS-regels in een apart CSS-bestand op te slaan. Ook dat kun je met de CSS-editor van Nvu doen. Als je hierbij meer hulp nodig hebt, dan moet je maar een gil geven.

http://ghaint.no-ip.org/~k2/moz/Cascades_Nvu.html is misschien wat verouderd (gebaseerd op Mozilla Composer), maar kan mogelijk ook helpen om CSS en de CSS-bewerker van Nvu beter te begrijpen.

Dit is overigens een handleiding die wel op Nvu is gebaseerd:
http://nvudev.com/guide/1.0PR/ugs04.htm
Voor beide artikelen hoop ik dat je geen probleem hebt met de Engelse taal.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

marga

CSS maken in Nvu

Berichtdoor marga » 2 November 2005, 14:28

Dag Martijn,
Een simpel CSS maken is gelukt, maar HOE sla ik dat op om het straks te kunnnen gebruiken in verschillende pagina's?
Ik zie nergens een knop OSLAAN o.i.d.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het CSS gemaakt in de normale modus, dus niet geavanceerd.
Als ik op Sluiten klik staat het CSS wel in de pagina, maar niet als zodanig ergens opgeslagen toch??

Tweede logische vraag is dan: HOE maak ik een nieuwe pagina op basis van een kant en klaar CSS?

sorry dat ik je steeds lastig moet vallen met deze vragen..... :oops: :oops:

Groeten en alvast bedankt,
Marga

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 2 November 2005, 20:56

Marga,

Je opent de pagina met daarin de CSS (inline dus) in Nvu. Vervolgens open je de CSS-editor (Extra > CSS bewerken). Dan klik je op het bovenste element in de boomstructuur aan de linkerkant (bij mij heet die "intern stijlblad").
Als je nu aan de rechterkant kijkt dan zie je een knop met daarop "Stijlblad aanmaken en ernaar overschakelen".

Als je daarop klikt dan krijg je een Opslaan-venster en dan weet je vast wel wat je daarmee moet doen. Kortom, bedenk er een leuke naam voor (iets als "stijl.css") en sla het op een logische locatie op.

Goed, nu heb je het opgeslagen, maar dan wil je het ook nog wel eens hergebruiken in een andere pagina. Nu wordt het dus interessant...

In die andere pagina ga je weer dezelfde route: Extra > CSS bewerken. Ditmaal blijf je wel in Geavanceerde modus, want dan kun je de knop Link elt gebruiken.
Dan krijg je rechts de knop Bestand kiezen te zien en daarmee selecteer je het zojuist opgeslagen CSS-bestand.
Daarna klik je op Stijlblad aanmaken. Nu wordt er niet echt een nieuw CSS-bestand aangemaakt, maar wordt het bestaande CSS-bestand aan het geopende document gekoppeld. Je ziet dat direct terug in het onderliggende document want daarop worden direct de regels in het nieuw gekoppelde CSS-bestand toegepast.

Dit zijn allemaal stappen die je eens doorlopen moet hebben en dan wordt het gebruik van CSS-bestanden met Nvu volgens mij een stuk duidelijker (en begrijp je niet hoe je ooit zonder CSS hebt kunnen leven :)).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

marga

css

Berichtdoor marga » 3 November 2005, 8:53

Dag Martijn, bedankt voor al je antwoorden... het begint nu te dagen.
Ook het tot laag promoveren van een tabel is een prachtige oplossing, ineens laat de tabel zich centraal uitlijnen, hetgeen me eerder niet lukte.
Groeten,
Marga
:D

marga

css maken - toch nog een vraag

Berichtdoor marga » 3 November 2005, 15:10

Dag Martijn,
Ik dacht dat ik het door had, maar zit nog met een vraag. Ik beschrijf hieronder mijn stappen:
1. Open een nieuwe bestand in Nvu en sla dat op als test.html
2. Extra- CSS bewerken - geavanceerd uitgevinkt
3. regel aanklikken
4. Ik maak een nieuwe stijl met titel, naam test en klik op Stijlregel aanmaken
5. Bij tekst kies ik kleur wit
6. Bij Achtergrond kies ik kleur rood
En wat nu verder........ moet ik klikken op
Vernieuwen..??
Sluiten..???
Wat ik ook doe..... mijn achtergrond wordt niet rood en mijn tekst blijft zwart..... Dat wil dus zeggen dat de stijl aanmaken niet is gelukt...???
In de bron staat wel de betr. code...
Kun je me zeggen waar het fout is gegaan??
Groeten,
Marga

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”