hoe maak ik een koppelling in nvu?????

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
jh

hoe maak ik een koppelling in nvu?????

Berichtdoor jh » 27 Juli 2005, 15:15

Ik heb een website gemaakt met NVU maar hoe maak ik een koppeling naar andere pagina's????

vulture

Berichtdoor vulture » 27 Juli 2005, 16:32

>Invoegen
>koppeling
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's

jh

koppeling NVU

Berichtdoor jh » 27 Juli 2005, 21:42

Hoe bedoel je?
Kun je het ook uitleggen stap voor stap

bvd
jh

nirwana
Beheerder

Re: koppeling NVU

Berichtdoor nirwana » 27 Juli 2005, 21:58

jh schreef:Hoe bedoel je?
Kun je het ook uitleggen stap voor stap
Een koppeling heeft 2 onderdelen: de link zelf en een tekst die de link omschrijft. Als je het menu Invoegen > Koppeling in Nvu gebruikt dan voer je eerst de omschrijving van de link in en vervolgens geef je op waar de link naartoe moet verwijzen. Dat kan een pagina binnen je eigen website zijn, maar het kan ook een heel andere website zijn, zoals een link naar http://www.mozbrowser.nl

Je kunt het ook nog anders doen. Je selecteert een stuk tekst in Nvu en vervolgens gebruik je het menu Invoegen > Koppeling. Dan zal Nvu denken dat je de geselecteerde tekst vast als omschrijving van de koppeling wilt gebruiken en dan hoef je alleen nog maar aan te geven waar de link naartoe moet verwijzen. Dat is handig als je al een stuk tekst hebt getikt en later besluit dat je op bepaalde plaatsen in de tekst links naar andere pagina's of websites wilt toevoegen. Dan hoef je enkel die stukken tekst te selecteren, het menu te gebruiken en aan te geven waarheen de link moet verwijzen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

jh

Berichtdoor jh » 27 Juli 2005, 22:06

De koppeling moet op meerder pagina's komen lukt dat dan ook zo

mvrg
jh

Asterxx

Berichtdoor Asterxx » 28 Juli 2005, 7:41

volgens mij moet je iedere koppeling appart maken.
Wil je dit op 10 pagina's hebben, zul je de link 10 keer moeten maken (als dit niet zo is, hoor ik dat ook graag, want zo doe ik het ook)

sc00zy

Berichtdoor sc00zy » 28 Juli 2005, 8:37

Je kunt gewoon de link die je gemaakt hebt selecteren en kopiëren (Ctrl + c).
Zet de cursor op de plek waar je de link wilt hebben op de andere pagina en kies "plakken" (Ctrl + v).

PaulBe

koppeling maken in NVu - nog makkelijker

Berichtdoor PaulBe » 28 Juli 2005, 10:00

nirwana schreef:Een koppeling heeft 2 delen: de link zelf en een tekst die de link omschrijft. Als je het menu Invoegen > Koppeling in Nvu gebruikt dan voer je eerst de omschrijving van de link in en vervolgens geef je op waar de link naartoe moet verwijzen. ... zoals een link naar http://www.mozbrowser.nl

Je kunt het ook nog anders doen. Je selecteert een stuk tekst in Nvu en vervolgens gebruik je het menu Invoegen > Koppeling. Dan zal Nvu denken dat je de geselecteerde tekst vast als omschrijving van de koppeling wilt gebruiken en dan hoef je alleen nog maar aan te geven waar de link naartoe moet verwijzen.

Nog een paar toevoeginkjes:
- In plaats van via het menu ([Invoegen] -> Koppeling) te gaan, kun je ook de knop [Koppeling] in de hoofdwerkbalk gebruiken (zelf heb ik een aantal knoppen er af gegooid maar [Koppeling] is wel handig).
- Als je een stuk tekst hebt geselecteerd kun je ook na rechts-klikken voor "Koppeling aanmaken" kiezen.
- En, voor wie liever met het toetsenbord werkt: [Ctrl] + [L] werkt ook.

Als je een geldig www-adres hebt ingetypt, bijv. "http://www.mozbrowser.nl" en je selecteert dat als tekst, dan hoef je alleen nog maar voor koppeling te kiezen (op een van bovenstaande 4 manieren) en [OK] te klikken (want NVu heeft de link dan al ingevuld in het 2e vakje).

Al deze technieken werken overigens niet alleen in NVu, maar ook in Mozilla Composer (de Html-maak-component in de "Mozilla Suite" ook wel bekend als SeaMonkey). (Dat is niet zo gek want Composer is de basis van NVu.)

jh

Berichtdoor jh » 28 Juli 2005, 15:54

ik wil de koppelingen maken met pagina's van de zelfde site zodat de klant niet naar een andere site hoeft,

Jh

PaulBe

Berichtdoor PaulBe » 28 Juli 2005, 16:58

jh schreef:ik wil de koppelingen maken met pagina's van de zelfde site zodat de klant niet naar een andere site hoeft.

Voor lokale adressen geldt (in principe) hetzelde. Als je in eenzelfde map een bestand "tweedepagina.html" hebt staan, dan kun je als koppelingslokatie opgeven: tweedepagina.html

Echter: er gaat wel iets mis: De link wordt in NVu in het bewerkingsscherm (tab "Normaal") en in het "Voorbeeld"-scherm niet onderstreept, ook al is de koppeling aangemaakt.
In het "Bron"-scherm kun je zien dat de koppeling wel is aangemaakt, bijvoorbeeld:
<a href="tweedepagina.html">2e pagina</a>

Dit lijkt mij een bug in NVu ??

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het volgende:
In het aanmaakvenstertje "Koppelingseigenschappen" mag ik het vakje bij
"URL is relatief ten opzichte van paginalocatie" niet aanvinken (de tekst en het keuzevierkantje zijn grijs).

Kan iemand hier licht over laten schijnen? Is dit een bug of gaat er iets mis aan mijn kant?

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 28 Juli 2005, 19:48

PaulBe schreef:Dit lijkt mij een bug in NVu ??
Ja, ik denk dat je hier wel iets te pakken hebt. Bij mij verschijnt die link in diverse gedaanten (afhankelijk van wat ik doe). Enkele zaken die invloed lijken te hebben:
- de pagina opslaan
- verwijzen naar een pagina die ook echt in dezelfde map staat (het lijkt erop alsof Nvu die dan vindt en dat dan het vinkje voor relatief ook weer bewerkbaar wordt)
Op een gegeven moment werd mijn link in elk geval onderstreept (zowaar), maar nog altijd zwart gekleurd. Nog later werd de link ook echt blauw gekleurd (en dat had ik verwacht aangezien ik verder in die pagina geen link-kleur had opgegeven).
Ook had ik vlak daarvoor nog een Enter ingevoegd voorafgaand aan de link, dus misschien is dat ook nog van invloed geweest.

Kortom, het is op z'n minst wazig hoe Nvu er precies mee om gaat. Wel lijkt-ie steeds nog te weten dat het een link is en kan ik die ook steeds wel bewerken. Maar dat mag Nvu ook best aan de buitenwereld laten zien, want dat staat wel zo vriendelijk.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”