NVU 0.5 NL waarschuwing

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
Gijs

NVU 0.5 NL waarschuwing

Berichtdoor Gijs » 18 December 2004, 9:50

Hallo

Ik heb gisteravond NVU 0.5 NL geinstalleerd en wil daar mee gaan werken. Alleen bij het eerste de beste reeds bestaande .htm file krijg ik de volgende waarschuwing in een pop-up venstertje:
" de pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt"
Tsja als NVU het niet weet wie weet het dan wel. Sommige andere reeds bestaande files gaan wel goed.
En bestaat er ergens op het web nog een handleiding ?

groet
Gijs

Gert-Paul

Re: NVU 0.5 NL waarschuwing

Berichtdoor Gert-Paul » 18 December 2004, 10:22

Gijs schreef:Hallo

Ik heb gisteravond NVU 0.5 NL geinstalleerd en wil daar mee gaan werken. Alleen bij het eerste de beste reeds bestaande .htm file krijg ik de volgende waarschuwing in een pop-up venstertje:
" de pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt"
Tsja als NVU het niet weet wie weet het dan wel. Sommige andere reeds bestaande files gaan wel goed.
En bestaat er ergens op het web nog een handleiding ?

groet
Gijs

Ik heb het even geprobeerd met verschillende pagina's op mijn harde schijf en bij Framesets krijg ik die melding ook. Ook in NVU 0.6 (of mijn Nederlandse testversie als vertaler). Daarnaast zijn framesets niet te bewerken.
Je zult die framesets pagina op dit moment dus afzonderlijk moeten openen om ze te bewerken..

Gijs

NVU 0.5 NL waarschuwing

Berichtdoor Gijs » 18 December 2004, 10:57

Gert-Paul

Ja het betreft inderdaad pagina's met framesets, het was me nog niet opgevallen. Ik zal eens naar alternatieven voor deze bewerking gaan zoeken (wellicht met tables). Wel wat vreemd want frame behoren tot het standaard HTML gereedschap.

Blijft mijn vraag of er ook een handleiding of tutorial voor NVU bestaat
groet
Gijs

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 18 December 2004, 11:14

Gijs schreef:Gert-Paul

Ja het betreft inderdaad pagina's met framesets, het was me nog niet opgevallen. Ik zal eens naar alternatieven voor deze bewerking gaan zoeken (wellicht met tables). Wel wat vreemd want frame behoren tot het standaard HTML gereedschap.

Het is idd wel standaard HTML-gereedschap, maar tegenwoordig is bijvoorbeeld eerder aan te raden van CSS dingen te positioneren. Frames worden bijna niet meer gebruikt door professionele designbureaus.

Blijft mijn vraag of er ook een handleiding of tutorial voor NVU bestaat
groet
Gijs

Er is op http://thelinuxapprentice.com/nvu04.html een Engelse handleiding te vinden en op http://www.framasoft.net/article2656.html een Franse.
In NVU 0.6NL(dit weekend ws een RC) zit een vertaalde help. Op http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/NVU/nl/ staat nu al een deel van de vertaalde bestanden (sommige delen zijn nog Engels). Die zou je ook door kunnen lezen. Met mijn deel ben ik ook nog bezig en ik heb het nog niet goed doorgelezen, verwacht dus nog niet perfect Nederlands ;) Gevonden fouten mag je verder altijd melden..

ByteWarrior

Berichtdoor ByteWarrior » 18 December 2004, 11:26

Gijs schreef:Ik zal eens naar alternatieven voor deze bewerking gaan zoeken (wellicht met tables).

Tables zijn al lang "uit" hoor. :-)
Gelukkig maar trouwens, tabellen dienen niet voor opmaak, maar voor gegevens.

Tegenwoordig kan je met een combinatie van enkele div's en CSS hetzelfde effect bereiken. Voordeel: je broncode is veel 'properder' en dus werkbaarder.

Als je meer informatie zoekt over deze manier van werken, kijk dan eens naar Project Nemesis. Enkele voorbeelden van de mogelijkheden:
- BlueRobot flanking menu's
- Glish: the holy grail
- Glish: 4 columns

... en dat allemaal zonder tabellen... ;-)

Gijs

NVU 0.5 NL waarschuwing

Berichtdoor Gijs » 18 December 2004, 13:29

Gert-Paul schreef:Met mijn deel ben ik ook nog bezig en ik heb het nog niet goed doorgelezen, verwacht dus nog niet perfect Nederlands Gevonden fouten mag je verder altijd melden..

Bedankt voor je antwoord en ik zal eventueel gevonden fouten melden.

Ook ByteWarrior bedankt voor de suggesties. Ik zal zien of mijn in table gemaakte pagina's om te zetten zijn in CSS. Overigens deel ik niet je mening dat tabellen alleen maar voor data zijn. :wink:

groet
Gijs

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”