Sommige mails komen niet aan bij bestemmeling

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/60.0.3112.113 Safari/537.36

Sommige mails komen niet aan bij bestemmeling

Berichtdoor philippe » 15 September 2017, 12:29

Beste Forumleden,
Ik gebruik Thunderbird al vele jaren en ben er zeer tevreden over.
Maar sedert ongeveer 1 maand ervaar ik iets negatiefs.
Sommige mails komen niet ter bestemming.
Ik heb zelf niets veranderd aan de instellingen, heb geen add-ons geïnstalleerd.
Ik werk al 2 jaar met dezelfde PC.
Ook hier geen nieuwe software de laatste tijd.

De aard van de mails varieert:
Als ik naar een groepje in BCC stuur dan komt een groot deel aan, de rest krijgt die nooit.
Mijn eigen adres staat dan in Aan, ook ik krijg mijn eigen mail soms niet terug.
Maar soms zijn het ook aparte mails, al of niet met attachment.
Ik vind de verzonden mails met alle adressen wel steeds terug in het vak "verzonden".
Iemand een idee? Een oplossing?

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Re: Sommige mails komen niet aan bij bestemmeling

Berichtdoor W Postelmans » 16 September 2017, 9:12

Soms kan je zulk een effect krijgen als er een foutje in je lijst met bestemmelingen geslopen is: bijv. een comma of puntcomma gevolgd door een spatie, of een "hard return", of iets dergelijks. Je kan dat onbewust veroorzaken als je bijv. een kolom uit een excel spreadsheet, met daarin een lijst met email adressen, in een TB veld met bestemmelingen "kopieert en plakt". Check dus best eerst heel goed de inhoud van de TB velden met bestemmelingen ("aan", "cc" en "bcc"). Denk er aan dat je een in de lijst ingesloten spatie niet altijd gemakkelijk kan opmerken!

Er kan zich ook een foutje in het server gedeelte van je ISP voorgedaan hebben.

Sommige ISP's zetten een limiet op het aantal bestemmelingen die je mag aangeven, dit (meestal) om het verzenden van SPAM mail naar vele bestemmelingen te ontmoedigen. Wie is je ISP (wat staat er in je email adres achter "@")?"

philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/60.0.3112.113 Safari/537.36

Berichtdoor philippe » 16 September 2017, 11:19

Postelmans, bedankt voor jouw reactie.

De lijst van bestemmelingen gebruik ik al meer dan een jaar.
Die is vorig jaar inderdaad vanuit een excel spreadsheet ingebracht in een groepje.
Gedurende een heel jaar geen problemen gehad.
De enige wijziging die ik doorvoerde was het verwijderen van enkele niet meer actieve leden.
Bovendien gaat het om meerdere groepjes,
zou dus raar zijn dat dezelfde fout zich op hetzelfde moment in alle groepjes voordoet.
Maar heel wat mails waren niet naar een groep verstuurd, maar naar afzonderlijke adressen.
Ook daarvan kwam een deel niet aan.

ISP is skynet: als er te veel adressen ineens verstuurd worden krijg ik een pop-up met de melding dat dit niet kan.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 16 September 2017, 12:25

Dag Philippe, ikzelf ben Telenet. Ik ervaar Skynet wel eens als ik bekenden en vrienden help met hun computer, maar dat gebeurt niet echt frequent. Ik heb dus niet genoeg ervaring om een uitspraak te kunnen doen over Skynet.

Probeer misschien eens in je outbox naar de bestemmelingen van een bericht te kijken nadat je "Beeld, Kopregels, Alle" aangezet hebt? Dan kan je in de "header" van je bericht, in de lijsten met bestemmelingen, steeds ook het volledige email adres van al je bestemmelingen zien (tussen < en >). Zie je daar iets "raar"?

Zit er een lijn in de bestemmelingen die je berichten niet aankrijgen (zijn dat bijv. meestal gebruikers van een bepaalde ISP, bijv. "outlook.com")? Ik schrijf "outlook.com" omdat ik de laatste paar weken zelf ondervond dat Microsoft wel eens steken liet vallen. Maar het probleem kan zich natuurlijk ook voordoen bij een andere ISP. Gelijkaardige problemen doen zich meestal frequenter voor bij gratis ISP's (Microsoft, Google, Yahoo, ...) dan bij ISP's waar je moet betalen.

En na het "zenden" naar een grote lijst, wacht je dan heel even voor je "driftig aan het typen gaat" aan een nieuw bericht?

Op 1 of andere manier zal je toch best proberen een constante te ontdekken in de bestemmelingen die problemen geven.

Natuurlijk kan het probleem ook bij Proximus liggen, maar ik denk dat die kans redelijk klein is. Ik heb namelijk (via de "tamtam") recent geen klachten over Proximus gehoord.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Berichtdoor Torzan » 16 September 2017, 22:50

Wat is een bestemmeling?

Maar om bij het probleem te blijven: je kunt toch wel vaststellen om welke ontvangers het gaat? Zijn het toevallig mensen met een aol.com-adres? Gebruik je add-ons (vaak adreslijst-gerelateerd) en heb je die al eens uitgeschakeld, m.a.w. de Veilige modus gebruikt / Herstarten met uitgeschakelde add-ons gekozen, en kon je het probleem reproduceren? Zijn de mails zichtbaar als verzonden via webmail, en met een onaangetast header-veld waarin ontvangers de juiste opmaak hebben? Zo ja (voor het laatste), dan ligt het probleem niet aan Thunderbird.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 17 September 2017, 8:12

Een "bestemmeling" in een (email) bericht is een persoon aan wie je het bericht zendt (in TB zie je de email adressen van de "bestemmelingen" van een email bericht in het Aan, CC en BCC veld). Heeft men daar in Nederland een ander woord voor?

nirwana
Beheerder
Mozilla/5.0 (Android 8.0.0; Mobile; rv:55.0) Gecko/55.0 Firefox/55.0

Berichtdoor nirwana » 17 September 2017, 8:59

In Nederland noemen we dat de "ontvangers" van de e-mail.

Zo heeft elke taal weer zijn eigen woorden om iets aan te duiden en dat maakt taal zo interessant...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 17 September 2017, 9:16

Hartelijk bedankt! Weeral iets geleerd!

Mvg,

Willy

philippe

Berichtdoor philippe » 23 September 2017, 14:34

Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik was een tijdje afwezig, zo kon ik niet verder zoeken naar fouten.
Maar wat ik ook zoek, ik vind niets dat bij de ene wel is en bij de andere niet.
Zo verstuur ik op 11-09 een mail naar 1 adres, vandaag vraagt men waar die mail blijft.
Ik mail onmiddellijk terug en stuur een sms dat de mail vertrokken is.
Twee uur later nog niet aangekomen.
Ik stuur opnieuw, binnen de minuut is die laatste wel aangekomen.
Alle 3 de mails met zelfde attachment naar zelfde adres.
Ik bekijk de kopregels in detail en zie geen enkel verschil.
Ik vind dus maar geen constante in het wel of niet toekomen van mails.
Mijn volgende stap zal zijn: met een ander emailprogramma werken....
spijtig!

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 24 September 2017, 8:51

Het zou me sterk lijken dat het probleem bij jou email client zou liggen. Maar natuurlijk, met computers "is geen enkele soort fout onmogelijk, ook niet de meest onwaarschijnlijke"! Ik heb nog nooit gehoord dat met een modern email systeem een bericht "onderweg" verloren geraakt.
Als de verzender na het zenden van een bericht geen foutbericht ontvangt van zijn eigen ISP of van de ISP van de "ontvanger", dan zou het bericht normaal gezien bij je ontvanger moeten aankomen. Ik heb wel eens gemerkt, vooral bij ISP's als Microsoft (hotmail, live, outlook) en Google (Gmail), en vooral als "onderweg" het bericht van de ene ISP naar de andere moet "doorgegeven" worden, dat sommige berichten er lang over doen (enkele minuten tot enkele uren) om bij de ontvanger aan te komen. Waaraan het ligt dat sommige berichten langer "onderweg" zijn dan andere, ik zou het niet weten. Maar na een tijdje, als er geen foutbericht komt, komt het bericht wel aan.

Als je dit probleem zou hebben met een "exotische", weinig gebruikte, email client, dan zou ik dat kunnen begrijpen. Maar TB wordt door zo veel gebruikers wereldwijd dagelijks gebruikt dat zulk een fout, als het aan de software zou liggen, reeds lang zou gemeld en opgelost zijn. Een groot aantal gebruikers zou er dan last van moeten hebben ondervonden.

Dit zijn een paar dingen die je zou kunnen proberen:

Gebruik je een recente versie van TB?

Het is niet onmogelijk dat er tijdens een recente update van je TB iets fout is gegaan. Daarom: heb je al eens geprobeerd om je TB (natuurlijk na een goede en volledige backup gemaakt te hebben zodat je je bestaande systeem, moest er iets fout gaan, "terug kan zetten"), eens te verwijderen (mits het behouden van je "profielen") en opnieuw "van scratch" te installeren?

Heb je al eens geprobeerd om je account(s) en je mappen in een nieuw aangemaakt profiel te creeeren, de data over te zetten (indien nodig) en met dat nieuwe profiel te werken?

Misschien kan je hier de naam van jou ISP vermelden (wat in je email adres achte de "@" staat) om eens bij andere klanten van je ISP te polsen of zij misschien gelijkaardige problemen ondervonden hebben?

Heb je het probleem ook als je mails verzend met de WEBMAIL toepassing van je ISP?

Ben je 100% zeker dat het probleem bij jou ligt, en niet in de ontvangende email client? Ondervindt je het probleem bij verschillende van je "ontvangers", of is het (vrijwel) steeds bij 1 of enkele van je contacten? En die "ontvangers" waar je het probleem bij ondervindt, zijn die bij verschillende ISP's? En hebben die contacten misschien ondervonden dat ze ook van andere van hun contacten berichten soms niet ontvangen?

Als het probleem zich bij sommige ontvangers reeds meerdere keren voorgedaan heeft, heeft die persoon dan al eens gecheckt of die mail bijv. bij door zijn ISP server niet ten onrechte aangemerkt is als SPAM waardoor de ontvangende email client misschien je bericht in de folder "ongewenst" zette? Of dat die ontvangende partij misschien een "regel" aangemaakt heeft waardoor die mail bij aankomst automatisch zonder meer "verwijderd" wordt?

philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Berichtdoor philippe » 3 Oktober 2017, 10:31

WIlly,

Bedankt voor jouw zeer uitgebreid posten.
Ik heb geprobeerd om al jouw suggesties na te gaan of uit te voeren.
Nergens kan ik maar ontdekken wat er fout kan zijn.
Tenslotte vraag ik mij af of het niet aan mijn pc ligt.
Gisteren verstuurde ik opnieuw een bericht naar mezelf met 20 personen in BCC.
De pop-up gaf mooi aan dat het bericht verzonden was.
Het is tot nu toe niet terug bij mij aangekomen.
Ik heb vanmorgen dan maar een oude pc boven gehaald.
De mail opnieuw verzonden op dezelfde manier met vermelding dat hij gisteren ook al verstuurd werd.
Enkele seconden later kwam hij al toe op beide pc's.
Ondertussen kreeg ik al reactie van enkele ontvangers (bestemmelingen).
De mail van gisteren hadden ze niet gezien, die van vandaag wel.....

Wat ik ook al van plan was, maar nog niet deed:
TB opnieuw installeren.
Ik wil echter alle mails en adressen er terug in.
Ik moet nog wat zoeken hoe dat kan.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Berichtdoor Torzan » 3 Oktober 2017, 11:40

Ik zou iets met het eerder gegeven advies doen.

philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Berichtdoor philippe » 3 Oktober 2017, 12:19

Torzan,

Wat betreft uw eerdere posting:
De ontvangers zijn heel divers, zowel hot- als gmail, maar ook skynet als telenet (Belgische providers) zitten ertussen.
Soms zijn het groepjes (waarvan er dan wel enkele toekomen), soms is het naar enkelingen.
In veilige modus is het probleem identiek:
soms komt de mail toe, soms niet en dat naar hetzelfde adres.
Add-ons zijn er niet geïnstalleerd.
De verzonden mails vind ik terug in de map verzonden met alle correcte en volledige adressen.
Het enige wat ik niet verstond was:
De verzonden mail terugvinden in webmail:
als je verstuurt via TB dan vind je geen mails in webmail.
Of wat zie/doe ik hier verkeerd?

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Berichtdoor Torzan » 3 Oktober 2017, 12:59

Ik neem aan dat je dan POP gebruikt? In dat geval vind je inderdaad geen kopie van het verzonden bericht in een map verzonden op de server. Verder neem ik aan dat je de SMTP-server van Skynet gebruikt; als dat niet zo is, kun je ook vreemde dingen verwachten. In plaats daarvan zou je júist even een andere SMTP-server kunnen gebruiken om te zien wat er dan gebeurt; als dat geen problemen geeft, weet je zeker dat het bij Skynet ligt - wie weet wat voor filtering voor uitgaande mail ze daar gebruiken.

Als een mail zonder foutmelding door Thunderbird wordt uitgestuurd en je ziet bij het ontvangen een onaangetaste header (voor To of Cc) met de juiste opmaak van adressen, zou het overal moeten aankomen en anders ligt het probleem bij je SMTP-server, of juist bij de ontvangende server. Hou er rekening mee dat Skynet mogelijk vereist dat je je echte afzenderadres (van Skynet) gebruikt, en dus geen alias of adres van een andere provider of ander domein; soms werkt dat helemaal niet, of wordt dat onbetrouwbaar, met name bij mailinglijsten.

Je zou (kortstondig!) logging kunnen inschakelen voor SMTP om te kijken of er foutmeldingen worden gegeven bij het verzenden. Aangezien het ook al bij 1 mail en naar ik aanneem zonder Bcc (dus gewoon met Aan/To) optreedt, is het heel verdacht. Mail hoort niet verloren te gaan. Je krijgt ook geen foutrapporten terug, ook niet na enkele dagen, correct?

Overigens vond ik hier een dito probleem, helaas zonder duidelijke oplossing. Ik hou het erop dat de mailserver van Skynet onbetrouwbaar is, wat je zoals gezegd kunt aantonen. Eventueel kun je overwegen een e-mailabonnement bij een degelijke e-mailprovider af te sluiten, dat maakt overstappen van internetprovider ook makkelijker.

philippe

Berichtdoor philippe » 3 Oktober 2017, 17:07

Beste Torzan,

Bedankt voor de reactie.
Antwoorden op je vragen hiervoor:
Inderdaad, POP en SMTP
ik gebruik al jaren het echte afzenderadres van skynet.
Het komt ook voor bij enkele mail met Aan.
Ik kreeg nooit foutrapporten terug terwijl de eerste verloren gegane mail al +-2 maanden weg is.
Ook de mails verzonden naar mijn eigen adres met ontvangers in BCC kwamen nooit terug.
Ik heb ook nog een gmail adres
Heb ook programma create smtp log gemaakt.

Terug naar “Mozilla Thunderbird”