Thunderbird laat berichten op server staan

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Yogho
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Re: Thunderbird laat berichten op server staan

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 19:52

Dank voor je compliment.

Ik heb na de clean install de TB-installatie kaal gelaten. Alleen de accountinstellingen volgens de wizard voor eerste gebruik opgevoerd. Daarin bleef het geval zich voordoen. Spamihilator heb ik ook niet opgevoerd, omdat ik hetzelfde als jij dacht. Eerst de install kaal laten om te zien of het probleem zich blijft voordoen.

Ik heb een nieuw profiel aangemaakt en in gebruik genomen.
In de pref.js staat nu wel de regel mail.server.server*.leave_on_server met als waarde true.
Wijzig ik in de accountinstelling de instelling voor 'Berichten op server laten staan' met een vinkje en sluit TB af, dan is de regel in pref.js geheel weg en komt het woord 'leave' alleen nog voor in de regel mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server.
Als ik vervolgens het vinkje bij de instelling 'Berichten op server laten staan' weer verwijder en TB afsluit, dan verschijnt de regel mail.server.server*.leave_on_server weer met de waarde true.

Dan de oude Mozbackup-bestanden. Gedaan wat je voorstelde en in de pref.js komt de regel mail.server.server*.leave_on_server niet voor. Het woord leave komt geheel niet voor.

Tot slot heb ik de log-procedure nogmaals doorlopen, ditmaal in het nieuwe profiel. Na aanklikken van create_pop_log.bat in het nieuwe profiel, start TB net als in het oude profiel. De DOS-box verschijnt weer en op mijn desktop verschijnt ook een txt-bestand met de naam pop. Dat bestand open ik met kladblok en blijkt leeg.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 19:57

Nog even terug komen op hierboven. Standaard krijg ik nu de extensie lightning mee en die staat aan. In de veilige modus niet. Zou dat dan de boosdoener zijn?
Ook wanneer ik lightning verwijder en TB opnieuw opstart, komt de regel mail.server.server*.leave_on_serverin pref.js in het nieuwe profiel niet naar voren, maar blijft de regel mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server staan met de waarde 14.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 20:14

Weer een nieuwe clean install van TB gedaan. Ook dit keer geen lightning of andere add on of extensie gebruikt en weer hetzelfde.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:54.0) Gecko/20100101 Firefox/54.0

Berichtdoor Torzan » 26 Augustus 2017, 22:00

Een clean install van het programma heeft geen enkele zin, omdat je profiel je gegevens en instellingen bevat en dat gewoon bewaard blijft, en dus weer wordt gebruikt na een herinstallatie. Dit zou alleen zin hebben als er iets in het Windows-register niet goed staat (wat zelden voorkomt), of als je schijf kuren heeft en er dus bitjes omvallen, maar je er toch mee door wilt blijven rommelen. ;)

Ik zat er in het vorige bericht iets naast; de voorkeur mail.server.server*.leave_on_server kan inderdaad afwezig zijn als 'Bericht op de server laten' niet is aangevinkt en daarmee de waarde false is. Het standaardgedrag voor POP is immers berichten ophalen en daarna verwijderen, en er zijn meer voorkeuren die afwezig zijn in prefs.js als de waarde false is, en dan ook niet in de Configuratie-editor zichtbaar zijn. Wat dat betreft klopt het dat je de regel niet in back-ups kunt vinden, en nu ook niet. Zoals gezegd doet mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server niet ter zake, maar de 14 dagen is een standaardinstelling met een numerieke waarde, dus geen boolean die bij false kan ontbreken.

Bij gebruik van het batchbestand hoort TB ook met het standaardprofiel te starten, want er is immers geen profielnaam of parameter -p opgegeven. Die -p zou je zoals in het supportartikel omschreven in het batchbestand kunnen toevoegen om eventueel het tweede profiel te kunnen selecteren.
Je hebt in dat batchbestand aangegeven dat de titel van het bestand pop.log is. Handiger is denk ik om het poplog.txt te noemen, zodat je het via dubbelklikken kunt openen. Maar belangrijker: heb je nou ook daadwerkelijk aanwezige nieuwe mail opgehaald? Zolang dat niet gebeurt, wordt het bestand wel aangemaakt maar niets gelogd, dus blijft het 0 bytes.
NB Hou er rekening mee dat je logging alleen en maar even gebruikt als test voor het 1 of 2 keer ophalen van e-mail en Thunderbird dan direct weer afsluit en op de normale manier start, omdat het logbestand binnen korte tijd enorm kan groeien.

Lightning wordt standaard meegeleverd in de installatie en bevindt zich ook in de programmamap (onder de submap extensions), ondanks dat het onder add-ons is te vinden. In de add-onbeheerder is dit nog steeds een add-on, dus wordt deze in de Veilige modus uitgeschakeld. Bij een nieuw profiel staat het nog niet ingeschakeld. Dit klopt due en zal geen boosdoener zijn.

Conclusie: ik zie nog steeds geen probleem. Configureer Thunderbird eens op een normale manier direct bij de server om vast te stellen dat het gewoon werkt. Als dat zo is, ga dan de instellingen van Spamihilator na. En zoals voorgesteld, heb je de logbestanden daarvan gecontroleerd? Je weet nu dat er waarschijnlijk niets met TB aan de hand is en standaard alles wel degelijk wordt verwijderd, dus ik neem aan dat je de opdrachten wel ziet in de logging van of Spamihilator, of Thunderbird. De vraag is hoe de server antwoordt en wat Spamihilator doet.

Het klinkt misschien gek, maar het is toch niet zo dat je pas onlangs webmail bent gaan gebruiken? Misschien is dit gedrag al jaren zo en nooit opgevallen…

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Berichtdoor W Postelmans » 27 Augustus 2017, 10:46

Yogho, ter informatie: ik heb eens enkele dingen geprobeerd in mijn TB. Als ik een account definieer met "behoudt berichten op server gedurende 14 dagen", dan zie ik in mijn prefs.js 2 lijnen, namelijk "mail.server.server*.leave_on_server" en "mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server, 14". Als ik dan van dat account het "vogeltje verwijder", dan verdwijnt de eerste lijn maar de tweede blijft. Dus het lijkt heel normaal dat in jou prefs.js de eerste lijn verdwenen is (je huidige instelling is immers zonder "vogeltje"?). Zie in bijlage mijn "prefs.js" entry van het account na het verwijderen van het "vogeltje": dit account werkt zoals ik bedoelde.
Ik meen ook ondervonden te hebben (al een hele tijd geleden) dat (bij mijn ISP althans) dat een bericht, dat gedownloaded is terwijl "behoudt berichten op server gedurende 14 dagen", na het verwijderen van het vogeltje niet onmiddellijk verwijderd wordt. Het duurde nog een aantal dagen (14 dagen?) voor het van de server verdween. Maar hiervan ben ik niet meer 100% zeker (te lang geleden), en ik weet ook niet of dat vandaag ook nog steeds zo is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Yogho
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/60.0.3112.113 Safari/537.36

Berichtdoor Yogho » 31 Augustus 2017, 8:48

Nou, ik ben eruit. Blijkt een serverprobleem bij Ziggo te zijn.

Melding van Ziggo:
E-mail POP3 server probleem

Wanneer u gebruikt maakt van een e-mail programma i.c.m. POP3 mailinstellingen, dan zouden de reeds opgehaalde e-mails niet in uw webmail omgeving zichtbaar moeten zijn.

Op dit moment is er een probleem met de server waardoor de e-mails ook in uw webmail omgeving blijven staan.

We werken hard aan een oplossing, excuses voor het ongemak.

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:54.0) Gecko/20100101 Firefox/54.0

Berichtdoor Torzan » 31 Augustus 2017, 18:13

Gut, volgens hun forum al op 11 augustus bij Ziggo bekend… En van een beetje spelling hebben ze ook al geen kaas gegeten (10 fouten in de mededeling). :roll:

Maar fijn dat het is opgelost de oorzaak duidelijk is. ;)

Terug naar “Mozilla Thunderbird”