Thunderbird laat berichten op server staan

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Yogho
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Thunderbird laat berichten op server staan

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 9:00

Goedemorgen,
ik ben nieuw hier en ben lid geworden omdat ik een probleem heb met Thunderbird. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Al jaren ben ik tevreden gebruiker van Thunderbird, maar na de update naar 52.3.0 (32 bits) laat Thunderbird alle berichten op de server staan.
Ik heb de instellingen gecheckt, maar daar staan nog steeds de opties voor het op de server laten van de berichten uit.
Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de berichten weer van de server afgehaald worden nadat ik Thunderbird heb geopend?

Afbeelding
Omwille van privacy heb ik sommige dingen grijs gemaakt.

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Re: Thunderbird laat berichten op server staan

Berichtdoor W Postelmans » 26 Augustus 2017, 10:01

Je kan zelf beslissen hoe lang berichten, nadat ze in je TB aangekomen zijn, op de server moeten blijven staan:

Bij een POP3 account (zoals het jouwe) worden alle berichten die nog NIET in je TB aanwezig zijn, gedownloaded van de server van je ISP naar de TB op je PC zodra je voor het account "Berichten ophalen" hebt uitgevoerd (wordt meestal, afhankelijk van instellingen, automatisch uitgevoerd bij het starten van TB). Dat natuurlijk enkel voor de berichten die op dat moment nog op de "server" staan.

Je kan je account zodanig instellen dat berichten, dat net naar TB "gedownloaded" zijn, direct na de download van de server verwijderd worden. Daarvoor laat je "Berichten op de server laten" onaangevogeld (geen "vogeltje" in het vakje voor de tekst). Dit is je huidige instelling.

Als je zelf wil bepalen wanneer een bericht van de server verwijderd wordt, dan "vogel" je "Berichten op server laten" aan, en daarna vogel je ook "Tot ik ze verwijder" aan. Als je dan een (nieuw) bericht in je TB aangekregen hebt, dan zal het op de server blijven staan tot je het uit je TB verwijderd hebt. Dat is vooral nuttig als je met meerdere machines je mail wil afhandelen, immers je zal bijv. een bericht dat je reeds gelezen hebt op je PC en dat je daar verwijderd hebt, niet meer op je smartphone (of je tablet, of een tweede ... derde PC) ontvangen.

Of je kan de berichten die je in je TB aangekregen hebt gedurende een aantal dagen op de server beschikbaar (en zichtbaar op je smartphone) houden, zodat je ze ook kan lezen (tot dat aantal dagen voorbij is) op je smartphone (of andere machine).

Ter informatie: mijn persoonlijke ervaring is dat de tweede optie het handigst is, dan heb je zelf controle over welk bericht hoelang zichtbaar blijft via de server, en dus op al je machines.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 26 Augustus 2017, 10:08

Iets vergeten: zo lang je een uit je INBOX verwijderd bericht niet ook uit je prullenbak verwijderd hebt, wordt (als ik me niet vergis) in optie 2 het bericht NIET van de server verwijderd (een bericht "verplaatsen naar de prullenbak" is immers iets anders dan een bericht helemaal verwijderen). Dus indien je optie 2 zou verkiezen, dan misschien best ook "Prullenbak leegmaken bij afsluiten" aanvogelen? Je kan dat checken door na het verwijderen via webmail op de server te gaan kijken.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 13:07

Hallo heer of mevrouw Postelmans,

bedankt voor uw reacties. Ik heb het vogeltje uit staan, omdat ik alle berichten na openen van Thunderbird naar mijn computer wil verplaatsen. Voorheen was dat geen enkel probleem, maar sinds de update wel. Helaas ben ik bang dat uw berichten niet hebben geholpen.

Nu was ik vergeten aan te geven dat ik een spamfilter genaamd Spamihilator gebruik, maar aan de instellingen en de versie van dat programma is niets veranderd.

Ik heb gekeken of het helpt de functie 'Berichten op server laten staan' aan en uit te schakelen. De functie 'Voor maximaal XX dagen' stelde ik in op 1 dag en heb daarna de inhoud van mijn webmail bekeken. Daar waren alle mails ouder dan 1 dag verdwenen, hoewel de headers van oudere e-mails nog wel in de mailbox van mijn telefoon stonden. Die heb ik handmatig verwijderd.

Daarna heb ik vanaf een Gmail-account die niet beheerd wordt door Thunderbird een testmail gestuurd. De testmail werd door Thunderbird opgehaald, maar bleef op de server staan, zo bleek uit bekijken van de webmail. Logisch, want dat had ik zo ingesteld.
Vervolgens heb ik de functies 'Berichten op server laten staan' en de functie 'Voor maximaal XX dagen' teruggezet naar de oude waardes en een nieuwe testmail gestuurd. Thunderbird laat de mail weer gewoon op de server staan, ook al staan de functies weer op de oude waardes.

Ik heb zelfs de mails bewaard via Mozbackup, Thunderbird gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Na de nieuwe installatie van Thunderbird bleek dat de e-mails niet verwijderd waren en dat de instellingen nog bewaard waren. Daar moet ik nog verder mee.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:54.0) Gecko/20100101 Firefox/54.0

Berichtdoor Torzan » 26 Augustus 2017, 13:27

Da's weer een mooie Vlaamse les over hoe het zou móeten werken.

Wat het probleem betreft: volgens de Release notes was dit een bug bij het gebruik van maildir (dus niet mbox), die juist opgelost zou moeten zijn in 52.3.0, dus misschien is dat gerelateerd.

Dus: aangezien je volgens de schermafbeelding geen maildir lijkt te gebruiken, heb je hier onlangs misschien iets aan gewijzigd of de account opnieuw in Thunderbird aangemaakt? Zie Opties > paneel; Geavanceerd > tabblad Algemeen, 'Type berichtenopslag voor nieuwe accounts') voor de algemene instelling voor nieuwe accounts. En vanaf welke versie heb je TB bijgewerkt (te zien in het tabblad Update als je dit niet weet)?

Aangezien je toch alles op de server wilt laten verwijderen: er kan ook sprake zijn van een mismatch in het bestand popstate.dat in je profielmap, m.a.w. TB wil het wel en doet zijn best, maar kan het niet. Misschien kun je van deze fout iets zien in de Activiteitenbeheerder of in de Foutconsole, beide in het menu Extra (druk evt. op Alt om dit te zien), de tweede onder Ontwikkelaarshulpmiddelen in dat menu. Het betreffende bestand kun je gewoon verwijderen bij afgesloten Thunderbird, waarna alles in theorie al normaal zou moeten werken, dus dat kun je ook even proberen. Je profielmap vind je (voor het afsluiten van TB) via Help > Probleemoplossingsinformatie > Map openen.

Andere suggesties die je kunt proberen:

- De betreffende optie even aanvinken, venster sluiten, mail ophalen, en dan weer uitvinken en hetzelfde doen, en tegelijkertijd via webmail controleren wat er gebeurt. Niet zeker, maar mogelijk moet je TB na elke wijziging van deze optie opnieuw starten.
- Niets aan de instellingen doen, maar TB de-installeren, 52.2.1 weer installeren (vanaf hier) en kijken of het nog steeds optreedt. In dat geval weet je 100% zeker of het een nieuwe bug is, wellicht als gevolg van de eerdergenoemde.
- Logging inschakelen, maar het gedrag is wel duidelijk, dus zul je daarin geen gekke dingen zien.
- Thunderbird in Veilige modus starten (eigenlijk een standaardregel bij problemen); mogelijk gebruik je een add-on die het gedrag beïnvloedt en niet helemaal compatibel is met 52.3.0. Kies hiervoor het menu Help > Herstarten met uitgeschakelde add-ons, of houd Shift enkele seconden ingedrukt op het moment dat je TB op de normale manier start via de snelkoppeling.

Elke minuut op nieuwe mail controleren is trouwens wel heel snel en ongebruikelijk, dat vinden servers en providers niet leuk. Het zal er denk ik niet mee te maken hebben, maar je kunt dat op 10 of 15 minuten zetten en kijken of dat iets uitmaakt.

(Na lezen van je laatste bericht)

Als je MozBackup hebt gebruikt, zijn we misschien snel klaar. Verwijder dat het gebruik het NOOIT meer, en dus ook geen back-ups ervan. Dat programma wordt al jaren niet meer onderhouden en geeft tegenwoordig meer ellende dan plezier, omdat het de juiste bestanden niet meer in de gaten houdt. Het dateert ook uit een tijd dat schrijfruimte schaars was; tegenwoordig kun je gewoon regelmatig de genoemde profielmap naar elders kopiëren.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 13:50

Hoi Torzan,
Daar gaan we:
Afbeelding
Hier is niets aan veranderd voor zover ik weet. Misschien dat er instellingen automatisch zijn veranderd bij de update?

Vwb de geschiedenis van de versie:
Afbeelding

De foutconsole:
Afbeelding

Opties aanvinken, enz. biedt geen soelaas. Ik ga nog proberen de profielmap te kopiëren, de TB 52.2.1 weer installeren en de profielmap terug te zetten alvorens weer te updaten.
Daarbij beloof ik plechtig MozBackup NOOIT meer te gebruiken.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 13:51

En nog over het aantal minuten interval tussen het controleren van mail: ga ik doen.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 14:12

Ok, uiteindelijk zelfs een clean install van TB 52.2.1 gedaan en alle gegevens opnieuw ingevoerd. Vanaf een gmail-account die niet door TB word beheerd een nieuwe testmail gestuurd. Ook nu wordt die niet van de server verwijderd.
Ik werd nieuwsgierig naar de instellingen bij de ISP, maar daar kan ik bij de webmailinstellingen niks vinden.

Torzan

Berichtdoor Torzan » 26 Augustus 2017, 14:44

Heb je popstate.dat verwijderd?

Ook kun je in het bestand prefs.js in je profielmap kijken of er een regel is die eruitziet als

Code: Selecteer alles

user_pref("mail.server.server*.leave_on_server", false);

... en of die daadwerkelijk omschakelt naar true als je de optie aanvinkt. Als dat zo is, is er gewoon iets mis aan de serverzijde, wellicht tijdelijk, en zul je hetzelfde met een andere client ervaren. Als je meerdere POP-accounts zou hebben, wat er niet op lijkt, zou je dit ook kunnen vaststellen.

Als je logging voor POP inschakelt, kun je meekijken en zien of de opdracht DELETE wel wordt uitgevoerd en wat de reactie erop is.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 26 Augustus 2017, 14:47

Tja Torzan, misschien dat TB enkel in Vlaanderen op die manier werkt? ;>) Want op mijn PC (Win10 + TB versie 52.3.0) werkt ie op de manier die ik beschreef. En dit ondanks dat ik vele jaren in Nederland werkte! ;>)

Ik gebruik "optie 2" al sinds ik TB begon te gebruiken (een jaar of 5 geleden). Ik merkte wel 1 ding waar rekening mee moet gehouden worden: als de gebruiker berichten vanuit de TB INBOX naar de "TB lokale mappen" verplaatst (en dus niet "verwijdert"), dan worden deze berichten NIET gedeleted uit de INBOX op de server (wat volgens de tekst in "serverinstellingen" inderdaad correct is). Ik denk niet dat er een TB setting bestaat waar ik kan aangeven dat ook zulke "naar een lokale map verplaatste berichten" als "verwijderd" moeten behandeld worden t.o.v de server? Daarom, om zulke "verplaatste" berichten uit de inbox op de server te verwijderen, moet ik dat 1 keer per 2-3 maanden manueel doen.

Beste Yogho,

V.w.b. je "Op nieuwe berichten controleren om de 1 minuten": ik ondervond dat sommige ISP's (o.a. Microsoft) na een aantal "berichten ophalen" aanvragen per tijdseenheid het account tijdelijk inactiveren. Misschien speelt dat je parten?

Ik ondervond (zoals, meen ik, Torzan ook reeds aangaf) dat soms, als ik bepaalde instellingen veranderd hebt, TB die "nieuwe instelling" pas begint te gebruiken zodra TB eens afgesloten en heropgestart is. Dus als ik zulke zaken probeer: om zeker te zijn dat de nieuwe instelling toegepast word sluit ik telkens na elke wijziging aan de instellingen even TB af en herstart het onmiddellijk weer.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 16:14

Dank jullie voor de reacties.

Ik heb de popstate.dat verwijderd, samen met de hele profielmap toen ik een clean install deed. Dat loste het probleem niet op. Ook niet nadat ik het zonet, na het bericht van Torzan, handmatig uit de map verwijderde.

Daarna heb ik de instellingen in prefs.js bekeken en daar zit een rariteit.
Alhoewel ik bij de functie 'Berichten op server laten staan' geen vinkjes heb staan, geeft prefs.js toch de volgende waarde:

user_pref("mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server", 14);

Vink ik de functie aan en wijzig ik de waarde bij 'Voor maximaal XX dagen' naar 1 dag, dan wordt de waarde in prefs.js aangepast naar
user_pref("mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server", 1);

Om de een of andere reden kan ik daar niet de waarde False krijgen. Kan ik die waarde handmatig inbrengen en dan opslaan? Of loopt de boel dan in de soep?

As for the log:
ik heb gedaan wat er op de site van je link gezegd werd en heb de volgende regels in het nieuwe bestand create_pop_log.bat vermeld:
set MOZ_LOG=POP:5,timestamp
set MOZ_LOG_FILE=%USERPROFILE%\Desktop\pop.log
"%ProgramFiles(x86)%\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe"

Ik dubbelklikte op create_pop_log.bat, TB opende en er werd een logfile aangemaakt op mijn desktop.
De logfile die volgde was volledig leeg. Doe ik iets fout?

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 16:15

Tav W Postelmans: ik heb TB telkens afgesloten en opnieuw opgestart.

Torzan

Berichtdoor Torzan » 26 Augustus 2017, 16:42

Goed kijken; het gaat zoals gezegd om de regel met daarin de parameter mail.server.server*.leave_on_server (* is een willekeurig accountnummer, mogelijk 2). Die parameter is het enige wat telt; met de andere heb je niets te maken, want die blijven gewoon op de ingestelde waarden of volgen die, ook als ze niet worden gebruikt. Probeer je alleen bij datgene te houden wat ter zake doet, dan ben je sneller bij de oplossing. ;)

Je kunt overigens ook de Configuratie-editor openen (in Opties > paneel Geavanceerd > tabblad Algemeen) en de parameters daarin zien; die moeten dan meegaan na aanpassen in de Accountinstellingen en sluiten van dat venster. De essentie is dat je zeker moet stellen of die parameter in Thunderbird bestaat en ook daadwerkelijk in prefs.js is opgeslagen. Ik gok erop van wel.

Bij logging is waarschijnlijk de map niet juist, want Thunderbird wordt niet eens geopend. De locatie en verwijzing naar %ProgramFiles(x86)% zou goed moeten zijn voor een 32-bits installatie van Thunderbird in 64-bits Windows, maar mogelijk heb je Thunderbird op een andere locatie dan in "C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" geïnstalleerd en zul je dat moeten aanpassen.

Zelf heb ik er in de 3e regel nog 'pause' in gezet (zonder aanhalingstekens), zodat je nog even aan de locatie van het logbestand wordt herinnerd en er even met het starten van Thunderbird wordt gewacht.

Yogho

Berichtdoor Yogho » 26 Augustus 2017, 17:18

Oeps, je hebt gelijk. Ik heb gezocht naar de regel mail.server.server*.leave_on_server, maar die bestaat niet in prefs.js.
Met ctrl + f heb ik gezocht naar 'leave', maar er is maar een regel met dat woord erin en dat is mail.server.server1.num_days_to_leave_on_server.

Afbeelding

Vwb de logging: Thunderbird als applicatie wordt wel degelijk geopend, maar sluit niet automatisch. Als ik TB vervolgens handmatig sluit, eindigt ook de dos-box. Misschien ben ik te ongeduldig?

Torzan

Berichtdoor Torzan » 26 Augustus 2017, 19:08

Als de regel niet bestaat, heb je eigenlijk al een antwoord, want die zou moeten bestaan. Heb je de Veilige modus al geprobeerd? Ik denk zomaar van niet, dus doe dat eens. Die spam-extensie vertrouw ik ook niet, dus schakel hem eens alleen uit voordat je de Veilige modus probeert, als het al kan. (...) Even gezocht en blijkbaar is Spamihilator een uitvoerbaar installatieprogramma dat zich als een laag tussen de server en je client installeert, zodat je POP-instellingen waarschijnlijk ook naar localhost verwijzen. E.e.a. doet me vermoeden dat dit hele probleem een instelling in dat programma betreft, of een incompatibiliteit met de recente Thunderbird-versies. Het programma zelf dateert immers van december 2014. Als dit klopt, kun je de account dus ook even apart binnen Thunderbird instellen, buiten Spamihilator om. Ook zou je zelfs logbestanden van Spamihilator kunnen bekijken…

Los van Spamihilator: je zou ook een tweede profiel kunnen aanmaken en daarin de account kunnen instellen (zonder add-ons!), dan even gebruiken en weer afsluiten en het bestand prefs.js in die profielmap kunnen openen of ermee kunnen vergelijken; dat is dan een standaardbestand ter referentie. En in het algemeen en voor later: als je een back-up van je profielmap hebt, of in elk geval van prefs.js (het belangrijkste instellingenbestand), scheelt dat vaak ook een hoop werk. Daarover gesproken: als je toch back-ups hebt van mozbackup, zou je een dergelijk bestand kunnen (hernoemen naar .zip en) uitpakken en kunnen kijken hoe prefs.js er daarin uitziet, uiteraard uit de tijd dat het nog werkte. ben benieuwd of de genoemde parameter daarin wel voorkomt.

De bedoeling van logging is je ook niet helemaal duidelijk, ben ik bang. Wat het doet, is
- een variabele voor het type logging zetten (POP-verkeer), en een tijdstempel voor de vermeldingen in het logbestand
- een variabele voor de locatie van het logbestand zetten, en
- Thunderbird openen

Het spreekt dus voor zich dat je Thunderbird nog handmatig moet afsluiten, en uiteraard ook moet gebruiken; het is immers geen toverdoos die je alleen even vertelt wat er mis is en verder niet. Dat gebruikt beperkt zich in dit geval tot het één keer (of enkele keren) ophalen van nieuwe mail die ook werkelijk bestaat, daarna sluit je Thunderbird af en bekijk je het logbestand, waarbij je op de tijdstempel let. Dat moet de communicatie tussen TB en de server beschrijven. Zoek dan naar de regel met DELE erin (niet DELETE zoals ik hierboven schreef), na RETR (= is het ophalen zelf), en vooral het antwoord erop.

Het is aannemelijk dat er helemaal geen DELE-opdracht wordt verstuurd, waarschijnlijk vanwege een add-on of Spamihilator. Het enige dat ik vreemd vind is dat je schreef dat het in 52.3.0 was begonnen, maar het blijkt ook bij de oudere versie te gebeuren, of in elk geval na het downgraden.

Maar voordat je je nu op logging of schermafbeeldingen concentreert: zoek het eerst in Spamihilator.

Ongeduldig? Nou, je probleem duurt al de hele middag en je hebt ook de tijd om schermafbeeldingen te maken. ;) Sommige gebruikers zijn ongeduldiger en willen dit probleem iets sneller opgelost zien. ;)

Terug naar “Mozilla Thunderbird”