meeerdere mail adressen.

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
glda19
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/51.0.2704.79 Safari/537.36 Edge/14.14393

meeerdere mail adressen.

Berichtdoor glda19 » 4 December 2016, 17:34

Hi
Ik heb een google adres en een adres van telenet de internetprovider.
Maar hoe komt het dat hij standaard of toch heel vaak via gmail stuurt En ik liever wil dat hij stuurt via telenet net adres
Of komt dit doordat ik bv mails gelezen heb die op het google adres zijn toegekomen

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Re: meeerdere mail adressen.

Berichtdoor W Postelmans » 4 December 2016, 20:12

Hallo,
Ik versta dat je niet goed begrijpt waarom hij je gmail adres in het vakje "To:" (of "Van:") zet i.p.v. je Telenet adres?

Thunderbird stelt steeds het email adres van het account dat geselecteerd is als "afzender" voor in de berichten die je wil verzenden. Je kan het account waaruit je wenst te zenden selecteren in het vak aan de linker kant van je scherm, daar waar je al je accounts, met daaronder telkens een Inbox, een "Send Item", enz., ziet. Dus terwijl je je Telenet account geselecteerd hebt en je begint een bericht in te typen, dan zal ie je Telenet mailadres als "de afzender" in de hoofding van het bericht voorstellen. Echter terwijl je je Gmail account geselecteerd hebt, stelt ie je gmail adres als afzender in de hoofding van je mail voor.

Maar....., gelukkig kan je dat ten allen tijde (maar wel voor je het bericht "verzonden" hebt) nog veranderen! Namelijk terwijl je een nieuw bericht typt zie je op de lijn waar de voorgestelde afzender staat (de lijn boven je bericht met "Van:" (of "To:") er in), helemaal rechts, een "pijltje naar beneden". Als je daarop klikt, dan kan je het afzenderadres kiezen dat je wenst.

Mvg,

glda19
Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0; ALE-L21 Build/HuaweiALE-L21) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/54.0.2840.85 Mobile Safari/537.36

Berichtdoor glda19 » 4 December 2016, 20:20

Dat is niks nieuws
Zou willen dat 70% Telenet adres gebruikt word

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 5 December 2016, 12:01

Ik vrees dat je dan, bij het aanmaken van 70% van je te verzenden berichten, eerst je Telenet mailaccount zal moeten selecteren.

oeekker
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Berichtdoor oeekker » 5 December 2016, 12:10

Ik heb het niet geprobeerd, maar je kan in ieder geval je Telenet als standaard instellen. Ga naar Extra -> Accountinstellingen -> [Tele2] -> Accountacties -> Als standaard instellen. Misschien werkt dit alleen als je je mappen als samengevoegde mappen weergeeft, omdat je anders altijd een map geselecteerd hebt en TB dan de bijbehorende account gebruikt: Beeld -> Mappen -> Samengevoegde.
Nogmaals: ik weet niet of het werkt, maar je kan het proberen…

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 5 December 2016, 12:28

Hallo oeekker,
Mijn TB toont geen tab "Accountacties" nadat ik de account (in jou geval Tele2) geselecteerd heb. Bedoel je misschien die "Als standaard instellen" onder "Identiteiten beheren"?

oeekker
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Berichtdoor oeekker » 5 December 2016, 13:44

Accountacties is geen tabblad, maar een knop, helemaal linksonderaan.

glda19

Berichtdoor glda19 » 5 December 2016, 17:02

Thx nooit gedacht dat je de standaard account kon verzetten.
Met 2 of meer weten we meer

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 5 December 2016, 20:13

Bedankt voor de hint.
Ik heb eens 1 van mijn accounts op die manier als "standaard" ingesteld, maar mijn TB zet nog altijd de account die ik geselecteerd heb als "afzender" in een bericht, en niet de "standaard" account. Misschien dat die instelling voor iets anders bedoeld is? Weet iemand op dit forum waarvoor die instelling dient?

glda19
Mozilla/5.0 (Android 5.0.2; Tablet; rv:50.0) Gecko/50.0 Firefox/50.0

Berichtdoor glda19 » 5 December 2016, 21:01

Doen zoals hier beschreven en werkt pas. Na herstart tv

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 6 December 2016, 2:53

Ik heb gedaan zoals je voorstelde: 1 van mijn accounts als "standaard" ingesteld, en dan TB gestopt en gestart. Het als "standaard" ingestelde account komt nu bovenaan in mijn lijst met accounts (wat ik eigenlijk niet wil, want ik sorteer mijn accounts graag in volgorde van hun belangrijkheid voor mij. Maar als ik daarna, alvorens aan te vangen met het opstellen van een bericht, een ander account (dus niet dat wat bovenaan in de lijst staat) selecteer, dan komt de account name van dat geselecteerde account in het "From:" veld.

Als ik daarna mijn accounts opnieuw in volgorde van belangrijkheid sorteer (d.m.v. de tool "Manually Sort Folders"), waardoor een "niet-standaard" account bovenaan komt te staan, dan krijgt het account dat na dit manueel hersorteren bovenaan komt te staan automatisch het label "standaard" opgekleefd, en het nu-niet-meer-bovenaan-staande account dat ik standaard maakte, is opeens niet meer "standaard".

Dus behalve dat een "standaard" account bovenaan in de lijst met accounts getoond wordt, lijkt dat "instellen als standaard account" niet veel effect te hebben.

Maar toch: bedankt voor de tip.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Berichtdoor Torzan » 6 December 2016, 10:49

De actie Als standaard instellen voor accounts heeft alleen betrekking op de standaardaccount en daarmee identiteit (=afzender) ervan bij het opstellen van een nieuw bericht terwijl je bijvoorbeeld op een koppeling op een webpagina klikt. Dit heeft niets te maken met de volgorde van accounts zoals die wordt weergegeven; deze is standaard niet te beïnvloeden, maar wel met en dus door Manually Sort Folders.

Je oorspronkelijke probleem is waarschijnlijk (en inderdaad) dat je antwoordt op een inkomend Gmail-bericht, en ondanks dat je die mail wellicht in een gecombineerd Postvak IN ontvangt, daarom bij beantwoorden ervan je Gmail-adres als afzender wordt gekozen. Daarom zijn identiteiten uitgevonden; als je die mails wilt beantwoorden met je Telenet-adres, dien je dus een identiteit voor je Gmail-account aan te maken met dat Telenet-adres, en dat óók als standaardidenteiteit voor Telenet te gebruiken via de knop Identiteiten. Wil je dat ook niet altijd, doe je dat laatste niet, maar kies je bij verzenden handmatig de identiteit, oftewel het andere beschikbare Telenet-adres in het Van-veld.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 7 December 2016, 10:09

Bedankt voor de bijkomende verduidelijking. Vanuit een koppeling in een browser een mail zenden heb ik vrijwel nooit nodig. Dus voor mij is het interessant om dit te weten, maar niet echt "nodig". In elk geval, toch bedankt.

Ik gebruik ook geen mailboxen die de inkomende mails van verschillende accounts groeperen, dus elk van mijn accounts heeft zijn eigen "inbox", zijn eigen "sent items", enz.

Als ik "antwoordt" op een ontvangen bericht, of als ik een ontvangen bericht wil "forwarden", dan heb ik per definitie al het account (enfin, de "inbox" van het account waarin de mail ontvangen is) geselecteerd, en dan zal TB ook het mailadres dat hoort bij dat geselecteerde account als "afzender" invullen. Dezelfde "logica" lijkt onder elke omstandigheid te worden gebruikt. Bijv. als ik een bericht ontvangen heb in "mailaccount 1", ik "move" dat bericht van de inbox van "mailaccount 1" naar de inbox van "mailaccount 2", en daarna forward ik dat bericht vanuit de inbox van "mailaccount 2" (terwijl ik "mailaccount 2" natuurlijk geselecteerd heb), dan wordt in de forward "mailaccount 2" (dus de mailaccount die ik geselecteerd heb op dat moment) per default aangegeven als "afzender".

I.v.m. het "standaard account" ondervond ik dat de keuze van het standaard account heel sterk gelinkt lijkt aan de volgorde van de accounts in de lijst van accounts in mijn TB. Immers, nadat een willekeurig account als "standaard" gemarkeerd is, wordt die "standaard" markering automatisch veranderd naar een ander account indien dat ander account door een "niet-met-het-standaard-account-te-maken-hebbende" actie toevallig bovenaan in de lijst met accounts komt te staan (de "als standaard instellen" aanduiding bij het nieuwe bovenste account wordt automatisch "uitgegrijsd", en de instelling bij het account dat ik manueel als standaard gekozen had is na het veranderen van de volgorde van de accounts opnieuw zwart (en dus selecteerbaar maar niet geselecteerd). Het lijkt er sterk op (kan dat echter niet meer uitproberen) dat het account dat als eerste in mijn lijst staat, steeds automatisch als "standaard" gekozen wordt.

Mijn ervaringen zijn vooral opgedaan bij het aanmaken van een nieuw bericht, en daarna bij het verzenden van zulk een net aangemaakt bericht.
Ik ondervond dat bij het "opstellen" van een nieuw bericht, automatisch als afzender het email adres ingevuld wordt dat hoort bij het account dat toevallig op dat moment geselecteerd is. Omdat de gebruiker van Telenet voor elke gedefinieerde "mail account" ook nog een aantal "nicknames" kan aangeven, gebruik ik "identiteiten" om als "afzender" die identiteit in te vullen die ik wens in te vullen (ik wil misschien niet aan elke bestemmeling mijn echt email adres bekend maken?). Ik definieer daarom in TB alle nicknames die in dat bepaald account ook als "nickname" gedefineerd zijn, en met het "pijltje naar beneden" bij "afzender" kan ik dan o.a. kiezen welke "nickname" ik als "afzender" wens te tonen.

Terug naar “Mozilla Thunderbird”