Thunderbird overgang van 38 naar 45

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
koosr46
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Thunderbird overgang van 38 naar 45

Berichtdoor koosr46 » 30 November 2016, 14:03

Ik heb deze vraag hier al eerder gesteld, maar het is nog niet tot iets positiefs gekomen.
Thunderbird wordt al heel lang door mij gebruikt en ook nog nooit een echt probleem gehad.
Sinds de overgang naar 45 heb ik problemen, zowel op de PC als op mijn laptop.
Ik weet niet welke versie de nieuwste is, maar door een onoplettendheid is die gisteren uitgevoerd.
Heel nieuwsgierig was ik, zou het opgelost zijn, nee dus.
Mijn vraag:
Hoe kan het dat ik niet op een mail kan reageren, TB blijft hangen en krijg de melding dat hij bezig is met verzenden.
Ik zal toch niet de enige zijn die dit probleem heeft.
Dit gebeurt op PC en ook op de Laptop

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Re: Thunderbird overgang van 38 naar 45

Berichtdoor Torzan » 30 November 2016, 15:28

Dan nog maar een poging. :)

Omdat problemen door (incompatibele) add-ons kunnen worden veroorzaakt, is de eerste actie altijd het starten van Thunderbird in de Veilige modus. Dit doe je door Shift een aantal seconden ingedrukt te houden bij het opstarten ervan via de snelkoppeling of het menu, Alle add-ons uitschakelen te kiezen en op Doorgaan in veilige modus te klikken. Een andere manier is Herstarten met uitgeschakelde add-on in het menu Help kiezen als Thunderbird actief is, en dan dezelfde keuzes te maken.

Als het probleem dan niet optreedt, sluit je Thunderbird af, start je het weer in normale modus, schakel je alle add-ons uit en daarna 1 voor 1 weer in, en ga je telkens nadat er 1 weer is ingeschakeld testen om te zien wanneer het probleem terugkeert en dus de boosdoener te vinden. Die add-on heeft dan een update nodig of heeft gewoon een bug, en kun je uitgeschakeld laten, of hiervoor een alternatief kiezen.

Het specifieke probleem van hangen bij verzenden, doorgaans in de vorm van doorsturen of antwoorden en soms bij het gebruik van een HTML-ondertekening of ingesloten afbeeldingen en waarbij soms de status Koppelen… zichtbaar blijft, kan heel goed om bug 532395 gaan (lees de header en comment 114), of bug 1201782 als het probleem al in versie 38 is begonnen.

Workaround 1: open de Configuratie-editor (Opties > Geavanceerd > tabblad Algemeen > Configuratie-editor…), accepteer de waarschuwing en zoek naar de parameter mail.compose.max_recycled_windows. Standaard is de waarde hiervan 1; dubbelklik hierop (of klik met rechts en kies Aanpassen) en zet de waarde op 0.

Workaround 2: installeer Thunderbird 50 bèta vanaf hier.

koosr46

Berichtdoor koosr46 » 30 November 2016, 16:55

waarschijnlijk ligt het aan profilepassword 0.7.17
Verder alleen lightning als add-on

wil toch wel graag een beveiliging, heb je een suggestie
Bedankt voor je hulp

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 30 November 2016, 19:24

Ik had een gelijkaardig probleem. Misschien had mijn probleem een andere oorzaak, maar ik wil hier toch "mijn" oplossing vermelden.

Mijn TB bleef regelmatig hangen zodra hij van een te verzenden bericht 100% verzonden had (groene voortgangsbalk stond op 100%), en voor hij mij kon vertellen dat het bericht succesvol verzonden was. Hij bleef ongeveer 1 a 2 minuten hangen, daarna kreeg ik het bericht "succesvol verzonden" en daarna ging ie weer verder alsof er niks gebeurt was.

Verschillende berichten op verschillende fora raadden me aan om alle mappen in TB eens te "herstellen". Vermits ik een 20tal accounts heb, die elk een inbox, outbox, prullenbak, junk Mail, etc... map onder het account hebben, en bovendien een relatief groot aantal mappen onder "Lokale Mappen", waarvan vele bovendien met vele sub-mappen, was het onbegonnen werk om die allemaal manueel te herstellen.

Daarom stopte ik TB, dan verwijderde ik via Windows Explorer (eigenlijk via Free Commander, want de "find" functie van mijn Windows Explorer doet er een eeuwigheid over om alle "*.msf" files te vinden) alle files uit de TB mappen die de extensie .msf hadden. Daarna herstarte ik TB, en mijn probleem lijkt nu opgelost (ik heb tot nog toe het probleem niet meer gehad).

Als je dit ook eens wil proberen: verwijder dan ALLEEN de "xxxxxxx.msf" bestanden, dus bijv. NIET de mappen en/of bestanden met dezelfde naam maar zonder extensie, of met een andere extensie!

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 15 Januari 2017, 12:51

Nog even dit: mijn probleem (dat Thunderbird een tijdje leek te "blokkeren", meestal bij het verzenden van een bericht) leek opgelost, maar kwam stilaan terug. Verder zoekwerk (op allerlei fora) leverde me een oplossing. Mijn probleem werd veroorzaakt door een reeds lang gekend probleem, dit was een "incompatibiliteit" tussen een (recente versie van) TB en een aantal virus scanners, waaronder een aantal algemeen gebruikte AV's, o.a. die welke ik gebruik, AVAST FREE. Zie ook "https://wiki.mozilla.org/Thunderbird:Testing:Antivirus_Related_Performance_Issues') . Ik vond dat andere mensen gelijkaardige problemen opgelost hadden door AVAST te instrueren om NIET de toegang naar bestanden in de Thunderbird profielen (C:\Users\xxxx\AppData\Local\Thunderbird\*.* en C:\Users\xxxx\AppData\Roaming\Thunderbird\*.*) te "beveiligen", en ook om het inline "mailschild" van AVAST niet te activeren. Nadat ik dit gedaan heb verdween mijn probleem en lijkt nu niet meer terug te komen (reeds enkele dagen). Natuurlijk heb ik nu minder "beveiliging", maar ik had zowiezo nog nooit ondervonden dat ik via mail een "beestje" had binnen gekregen.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

Berichtdoor Torzan » 15 Januari 2017, 13:16

Da's inderdaad een bekend probleem en geldt eigenlijk voor alle software die e-mail kan scannen, zie ook deze pagina. Kort gezegd kun je e-mailscanning het beste helemaal uitzetten voor alle software. Het levert meer problemen op dan je denkt, en het is nog maar de vraag wat de zin ervan is. Je kunt zelfs overwegen helemaal geen beveiligingssoftware te gebruiken, of hooguit om gedownloade en via e-mail ontvangen bestanden handmatig te scannen, niet real-time, en dus niet in samenwerking met een e-mailprogramma of browser.

Hangen bij verzenden kan trouwens ook komen door een onjuiste instelling voor 'Een kopie plaatsen in' voor verzonden berichten (bij IMAP en Gmail/Outlook).

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 15 Januari 2017, 16:17

Ik heb soms ook mijn twijfels over het nut van de vele opties om je PC nog meer te beveiligen. Volgens mij is PC-beveiliging vergelijkbaar met bier drinken: enkele biertjes zijn leuk en nuttig, maar vele geven je hoofdpijn!

Terug naar “Mozilla Thunderbird”