MAILINGLIJST.

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
RMO
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/51.0.2704.79 Safari/537.36 Edge/14.14393

MAILINGLIJST.

Berichtdoor RMO » 23 Oktober 2016, 11:35

Geachte,

Ik maakte reeds van in de beginne een mailinglijst aan in Thunderbird, en het werkte goed.
Doch ik stel nu vast, sinds +/- 15 sept., via communicatie van geadresseerden, dat het niet meer werkt.
Dus mijn geadresseerden in de mailinglijst ontvangen geen berichten meer !!

Wat zou er verkeerd kunnen lopen ?
:oops:

Graag een seintje a.u.b.
Gegroet.

RMO.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:49.0) Gecko/20100101 Firefox/49.0

Re: MAILINGLIJST.

Berichtdoor Torzan » 23 Oktober 2016, 12:25

Zou je eens in de bron van een verzonden bericht (met ctrl-U) naar de geadresseerden (To:) kunnen kijken, en dat kunnen vergelijken met hetzelfde veld in een verzonden bericht dat wel goed is aangekomen?

Ook belangrijk: zorg ervoor dat je afzenderadres hetzelfde is als voorheen en dat dezelfde server voor uitgaande mail is gebruikt, of op zijn minst een server die bij je afzenderadres hoort. Mailinglijsten staan erom bekend dat ze alleen adressen van 'legitieme' afzenders verwerken. Mocht je bv. een afzenderadres van gmail hebben gekozen in TB terwijl je via de SMTP-server van je eigen provider verzendt, is er een kans dat het bericht niet aankomt, zelfs zonder foutmelding.

RMO
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/51.0.2704.79 Safari/537.36 Edge/14.14393

Berichtdoor RMO » 24 Oktober 2016, 11:32

Hallo Torzan,

Bedankt voor uw vlugge reactie.

Het is mij op dit moment niet mogelijk uw eerste advies uit te voeren, gezien ik de meeste berichten
heb gewist.

Mijn vraag, bestaat er geen controle in "verzonden berichten" op de geadresseerden verstuurd met BBC,
zoals dit wel het geval is met Oulook.com ?

In bijlage 2 ziet u een verstuurd bericht met 1 persoon "AAN" en 20 personen met BBC, dus geen controle.
In bijlage 3 ziet een verstuurd bericht naar 20 personen, dus geen controle.
In bijlage 1 een verstuurd bericht met Outlook.com (gesynchroniseerd naar Thunderbird) naar een 20-tal
personen, doch duidelijk zichtbaar, dus WEL controle.

Dit is dus in Thunderbird niet mogelijk, of bestaat er toch een controle ??

Graag een seintje a.u.b.

RMO.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:49.0) Gecko/20100101 Firefox/49.0

Berichtdoor W Postelmans » 24 Oktober 2016, 12:47

Volgens mij is er ALTIJD, onafhankelijk van de gebruikte mail-client (in ons geval Thunderbird), een "controle" op of de bestemmeling(en) bestaat (bestaan). Die controles worden uitgevoerd door de ontvangende mailservers.

Bijv, als ik iets stuur naar x.y@hotmail.com, dan zal de ontvangende server (in dit geval de "hotmail" mailserver, = Microsoft) checken of ie mijn bericht in de mailbox van x.y kan afleveren. Indien dat niet het geval is (typische redenen zijn bijv. als x.y niet bestaat, of als zijn mailbox overvol zit), dan kan die server 2 dingen doen: 1) een foutbericht aan de afzender zenden, Dit kan natuurlijk enkel als de omslag het mailadres van de afzender bevatte (dat is bij sommige verzendende mail servers niet het geval); ofwel 2) niets doen. Als de ontvangende mailserver functioneert volgens mogelijkheid 1, dan krijgt de ontvanger dat foutbericht na korte of langere tijd (kan soms enkele dagen duren) in zijn "inbox", In geval 2 (en natuurlijk is dit een zeer "user-unfriendly" oplossing) weet de verzender nooit of de ontvanger zijn bericht idd ontvangen heeft.

Torzan

Berichtdoor Torzan » 24 Oktober 2016, 14:49

Jammer dat je geen kopieën meer hebt van eerder werkende verzonden berichten, maar misschien heb je (net als de ontvangers) nog een kopie van een ontvangen bericht, dat is net zo geschikt. Dit is immers nodig om vast te stellen of de opmaak in het To:- en Bcc:-veld wel juist is, want zoals je misschien weet, hanteert Thunderbird bij normaal gebruik van de velden een beetje aparte methode voor het scheiden van meerdere adressen. Als er dus sprake is van een fout met mailinglijsten, zou ik het daarin zoeken, of de bijpassende servers. Informatie over het op de juiste manier aanmaken en gebruiken van mailinglijsten in Thunderbird vind je hier.

De schermafbeeldingen zijn om deze reden niet echt nuttig, omdat daarin alleen namen staan (het is trouwens niet verstandig om e-mailadressen hier te plaatsen).

Ik stel voor dat je
- eerst vaststelt of je voor het verzenden van mailinglijsten een geschikte server gebruikt (als hierin niets is gewijzigd, kun je dit overslaan)
- dan vaststelt dat de mailinglijsten qua opmaak voldoen aan de instructies in het genoemde artikel
- bij wijze van test een nieuwe mailinglijst aanmaakt met minstens 2 verschillende e-mailadressen van jezelf (als je die hebt), bij voorkeur op een andere server/domein dan dat van de uitgaande server / het eigen domein, en een mail naar die nieuwe mailinglijst stuurt. Op die manier kun je eenvoudig vaststellen waar en wanneer het precies fout gaat door de bronnen te bekijken.

Verder staat me er iets van bij dat sommige servers ook een limiet op het aantal ontvangers of (minder gebruikelijk) een beperking op de gebruikte lees- en andere tekens in e-mailadressen kunnen hanteren. Je zou dus kunnen denken aan een onlangs toegevoegd adres met een vreemd teken, of een te groot aantal ontvangers. Beide zaken kun je natuurlijk ook controleren / aanpassen en ermee testen. En niet onbelangrijk: gebruik je bepaalde add-ons (die mogelijk een wisselwerking met adressering hebben), en heb je die al even uitgeschakeld gehad of de Veilige modus geprobeerd?

RMO

Berichtdoor RMO » 25 Oktober 2016, 10:14

Beste Torzan en Postelmans,

Bedankt voor jullie zeer nuttige feedback.

Gezien mijn status van leek, besloot ik, het advies van Torzan te volgen en een nieuwe mailinglijst aan te maken.
En opdracht volbracht, ik maakte een lijst van 4 personen, verstuurde een testbericht als BBC, en bekeek in "VERZONDEN"
de bron (Ctrl + U) van dit bericht.
En ja, de 4 personen stonden er vermeld als geadresseerden, en na controle, ontvingen deze personen elk hun testbericht.

Het plezier was van korte duur, deze morgen verstuurde ik een bericht, gemengd vanuit enkelvoudige contacten met een mailinglijst,
en na de broncontrole stelde ik vast dat slechts de eerstgenoemde persoon (Gilberte) het bericht ontving, al de rest (+/- 25 personen) ontvingen
niets.
(Zie bijlage van de bron).
Wat is daar, volgens jullie de reden van ? :oops:

Graag een seintje a.u.b.
RMO.

Torzan

Berichtdoor Torzan » 25 Oktober 2016, 10:31

Zo te zien is dit de bron van een ontvangen bericht. Weet je zeker dat ze niet zijn ontvangen, of maak je dit alleen op uit de adressen in de bron? Als je Bcc hebt gebruikt voor verzending, zie je die namelijk niet in het ontvangen bericht (daarvoor is het een 'Blind' Carbon Copy), dus het is alsof de To: de enige ontvanger is. Als je dit zeker weet, kun je dan hetzelfde eens doen met Cc i.p.v. Bcc? Die zou je (en andere ontvangers) wel moeten zien. Beantwoord ook nog even de bovenstaande vragen s.v.p.

RMO

Berichtdoor RMO » 25 Oktober 2016, 17:05

Hallo Torzan,

Ik weet (+/-) zeker dat ze het bericht niet hebben ontvangen, gezien er in de mailinglijst altijd mijn eigen e-mail zit, ter controle.

Doch "oefening baart kunst", dit wil zeggen ik maak vooruitgang in mijn speurwerk.
Ik ondervond, dat ik enkel met een mailinglijst mag werken, en voor enkelvoudige contacten, deze apart versturen.

Volgende bijlagen van test verklaren toch reeds heelwat:

Bijlage 1: Was een gemengde zending, met mailinglijst en enkelvoudige contacten, enkel het eerste contact werd verstuurd.
Bijlage 2: Was een zending van 1 mailinglijst, doch geplaatst in "AAN", dus zichtbaar voor iedereen.
Bijlage 3: Was de zending van dezelfde mailinglijst, doch geplaatst in "BCC", zoals zichtbaar in de bijlage !!
Bijlage 4: Dezelfde zending als in bijlage 3, doch bekeken door een ontvanger ervan, dus geen enkele geadresseerde zichtbaar, zoals het hoort !!
Spijtig kan deze bijlage niet worden meegestuurd !!

Ik denk dat ik mijn berichten dient te splitsen in mailinglijsten en/of gewone enkelvoudige contacten.
Gegroet en nog eens bedankt.

RMO.

RMO

Berichtdoor RMO » 25 Oktober 2016, 17:07

Hallo Torzan,

Nog vlug bijlage 4 mee sturen, misschien lukt het nu.

Groetjes.

RMO.

RMO

Berichtdoor RMO » 25 Oktober 2016, 17:11

Hey Torzan,

Bij nazicht van mijn boven vermelde berichten, zie ik dat de volgorde der bijlage omgekeerd werd geplaatst,
dus de bovenste bijlage is n° 3, en verder naar beneden 2 en 1 !!
Sorry, dit was zo niet bedoeld.

RMO.

Torzan

Berichtdoor Torzan » 26 Oktober 2016, 9:54

Hallo RMO,

Sorry, ik kan niet veel met de bijlagen, maar dat ligt misschien meer aan mijn manier van denken. ;) Het enige dat me belangrijk lijkt om te kunnen vaststellen of het probleem in Thunderbird zelf zit, is hoe de regel achter BCC: in de bron van een verzonden bericht eruitziet voor een bericht dat niet aankomt. E-mail heeft immers een standaardopmaak ongeacht het gebruikte programma, dus dit is belangrijk, en ontvangers zien sowieso nooit Bcc-velden. Staat in de bron van het verzonden bericht bijvoorbeeld alleen de naam in van de mailinglijst i.p.v. de gescheiden adressen (wat nooit zou mogen), ontbreekt deze regel totaal of staan de adressen er wel maar worden ze gescheiden door puntkomma's i.p.v. komma's (een mogelijk foutje van TB of een add-on), etc. Alleen zo kun je vaststellen dat het uitgaande bericht in orde is.

Ik zag nog geen antwoord op de vraag hierboven: gebruik je add-ons, en zo ja, heb je de Veilige modus geprobeerd? Dit is in principe de eerste actie die je zou moeten uitvoeren bij problemen in Thunderbird of Firefox, omdat die meestal door externe factoren en dus add-ons worden veroorzaakt. De volgende stap is vaststellen of het probleem daadwerkelijk in Thunderbird (of Firefox) zelf zit (zoals hierboven), anders blijft het gissen.

Mocht het erop lijken dat het probleem alleen met Outlook- of andere adressen van Microsoft optreedt, dan is deze supportvraag misschien interessant. Dit ondanks dat ik begrijp dat wanneer het misgaat, niemand op de mailinglijst het bericht ontvangt, wat meer aan een beperking van de SMTP-server doet denken en eventueel bij de provider is na te vragen. Het in de supportvraag aangehaalde artikel BCC op mozillaZine vermeldt ook dat als er geen To:-veld bestaat, 'To: undisclosed-recipients:' aan het bericht wordt toegevoegd. Het is maar een gedachte, maar het zou zomaar kunnen dat bepaalde SMTP-servers dat niet zo leuk vinden en dus het bericht blokkeren vanwege het vermoeden van spam. Lees dat artikel even goed door, want er staan meer interessante dingen in (let ook op 'limits').

Zelf heb ik nog getest met een bericht waarin 1 To en 2 Bcc's stonden, een bericht met 1 To en 1 Bcc met diezelfde 2 ontvangers in een mailinglijst, en een bericht met uitsluitend die 2 ontvangers in een mailinglijst als Bcc en zonder To, en alle berichten komen aan bij de Bcc-adressen, ook bij Hotmail.

nirwana
Beheerder
Mozilla/5.0 (Android 7.1.1; Mobile; rv:50.0) Gecko/50.0 Firefox/50.0

Berichtdoor nirwana » 27 Januari 2017, 0:17

De release notes van de recentste versie van Thunderbird vermelden ook iets omtrent undisclosed recipients: https://tweakers.net/downloads/39947/mo ... -4570.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Terug naar “Mozilla Thunderbird”