Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.

Ik chat met Jabber/XMPP omdat

wat kletsen altijd gezellig is
2
33%
ik graag roddel over anderen
0
Geen stemmen
het niet zo MSN slettig is
0
Geen stemmen
het niet zo IRC nerdy is
0
Geen stemmen
het tijd is voor iets anders
2
33%
ik een meer serieuze reden daarvoor heb ;-)
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 19 Augustus 2008, 16:58

momenteel gebruik ik Skype. er zijn 3 eisen om Jabber te gebruiken: makkelijk bestanden uitwisselen en video en audio moet mogelijk zijn. maar hoe anderen (de meesten hebben natuurlijk Windows Live Messenger) overtuigen? :?

common sense

Berichtdoor common sense » 20 Augustus 2008, 20:10

SamuëlM schreef:maar hoe anderen (de meesten hebben natuurlijk Windows Live Messenger) overtuigen? :?

Niet zo moeilijk:

* geen reclame bij de chat
* keuze uit vele chat programma's (geen gedwongen winkelnering bij M$)
* niet afhankelijk van maar één server. Ee keuze voor een server is ook vrij, sterker nog, iedereen staat vrij een server starten. Dus maximale vrijheid.
* beschikbaarheid (de uptime) van jabber servers is iha goed, WLM/MSN wil er nog wel eens uitliggen
* door een open standaard te gebruiken ben je duidelijk een betere internet bewoner, het is dus socialer

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 21 Augustus 2008, 11:31

en hoe zit het met video- en audiochat? is dat ook mogelijk?

Z_God

Berichtdoor Z_God » 23 Augustus 2008, 22:19

Bellen & videobellen lijkt er nu eindelijk aan te komen! Zowel Pidgin als Empathy lijken nu videobellen werkend te hebben.

Daarnaast is misschien ook Gizmo Project interessant (dat is echter niet 100% Jabber).

Op dit moment is bellen & videobellen met Jabber nog niet echt volwassen, maar nu die specs klaar zijn, lijkt het eraan te komen.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 7:26

Snap ik niet. Pidgin wordt op Macintosh Adium genoemd, terwijl dezelfde personen het maken :? Eenmaal audio- en videochat mogelijk is, wordt het wel geïnstalleerd.

Dan nog de WLM'ers overhalen (dat zijn er heel wat).

Over Empathy vind ik op Google en Sourceforge niets terug :(

common sense

Berichtdoor common sense » 24 Augustus 2008, 7:51

SamuëlM schreef:Snap ik niet. Pidgin wordt op Macintosh Adium genoemd, terwijl dezelfde personen het maken :?

Klopt, maar het is maar gedeeltelijk hetzelfde programma. Adium en Pidgin hebben alleen de libpurple communicatie library gemeenschappelijk.

Het is dus niet simpelweg een vertaling van Pidgin voor de Mac, er zitten ook andere functies in. Dus een andere naam voor een ander programma lijkt me nogal logisch.

Zelf ben ik niet helemaal te spreken over de Jabber/XMPP kwaliteiten van Pidgin en Adium, maar ik hoop dat daar ooit nog verbetering in komt. Eigenlijk belangrijker dan video-chat-tralala lijkt me.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 7:59

Net daarom gebruik ik momenteel Skype. Omdat er daar wel audio- en videochat mee mogelijk is. Er is nog even werk aan de winkel en eenmaal Adium hetzelfde kan als Skype, wordt overgeschakeld. De WLM'ers zal ik wel moeite moeten voor doen om ze over te krijgen. Maar dat gebruik ik amper.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 8:39

Net iets bedacht. Ik overhaalde reeds enkele mensen om Mozilla producten te gebruiken. Dus indien Mozilla ook een Jabber cliënt zou ontwikkelen, zou het het makkelijker maken om anderen te overhalen.

Daar Mozilla platformonafhankelijk werkt, is dat net een enorm voordeel.

common sense

Berichtdoor common sense » 24 Augustus 2008, 10:02

SamuëlM schreef:Dus indien Mozilla ook een Jabber cliënt zou ontwikkelen, zou het het makkelijker maken om anderen te overhalen.

Mogelijk helpt de naamsbekendheid, ja. Maar het is natuurlijk aan Mozilla zelf om te kiezen waar ze hun tijd, energie en aandacht in willen stoppen.

Daarnaast heb je als gebruiker zelf ook nog altijd de keuze om voor een systeem met bijbehorende chat software te kiezen wat (nog) niet "iedereen" heeft. Bijvoorbeeld een Mac, met iChat. iChat kan ook met Jabber overweg :wink: Of Ubuntu, heeft standaard Pidgin aan boord.

Daar Mozilla platformonafhankelijk werkt, is dat net een enorm voordeel.

Ook Psi en Pidgin/Adium werken ook platform onafhankelijk, dus Mozilla is daar niet uniek in.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 10:39

iChat = enkel Macintosh :( dus nee dank je. Ik probeer zoveel mogelijk met platformonafhankelijke programmatuur te werken. Psi zit op 0.1.2 en nog geen Nederlands. Dus dat laat ik liever terzijde liggen.

Daar audio en video er echt in móet zitten, moet ik er sowieso mee wachten. Eenmaal dat er in zit, wil ik het wel uitproberen.

Natuurlijk is er de hoop dat ook Mozilla met een cliënt komt. Dan weet ik direct wat te nemen.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 10:54

Net ontdekt door via Google te zoeken naar Mozilla instant messenger: instantbird. Misschien een idee voor Mozilla om hier actief aan mee te werken. Afgaand op de schermafbeeldingen ziet het er nu reeds heel erg Mozilla uit. Geen toeval ook :P

common sense

Berichtdoor common sense » 24 Augustus 2008, 11:19

SamuëlM schreef:iChat = enkel Macintosh :( dus nee dank je. Ik probeer zoveel mogelijk met platformonafhankelijke programmatuur te werken.
Ohw. Maar ik doelde op een grote naam, Apple. (ipv Mozilla) Die toch maar even Jabber ondersteuning in iChat heeft gestopt.

Alleen weet de meute dat nog niet zo goed. Je ziet in de Apple fora nog verdacht veel MSN gezeur. (met name over aMSN, wat dan weer eens niet werkt enzo) Eigen schuld, dikke ....

SamuëlM schreef: Psi zit op 0.1.2 en nog geen Nederlands. Dus dat laat ik liever terzijde liggen.

Het ietwat lage versie nummer zegt niet alles over Psi. 't werkt behoorlijk stabiel.
Van de nederlandse vertaler verneem ik ook niet zo veel meer. Voor andere gebruikers hoeft het natuurlijk geen belemmering te zijn. Je zit met Jabber immers niet vast aan 1 programma, eigenlijk net zoals het web, daar zijn ook meerdere browsers voor.
Heel normaal eigenlijk.

SamuëlM schreef:Daar audio en video er echt in móet zitten, moet ik er sowieso mee wachten. Eenmaal dat er in zit, wil ik het wel uitproberen.

Ok. Maar vergeet niet, moeten = dwang. Daar houden wij van de vrije en open software niet zo van :wink: Ik ben nog aan het onderzoeken, wil me nog altijd verder verdiepen in de details van XMPP. Ik sluit het niet uit dat ik als ik de kans heb dat ik her en der ga helpen met AV ondersteuning.

common sense

Berichtdoor common sense » 24 Augustus 2008, 11:26

SamuëlM schreef:Net ontdekt door via Google te zoeken naar Mozilla instant messenger: instantbird. Misschien een idee voor Mozilla om hier actief aan mee te werken. Afgaand op de schermafbeeldingen ziet het er nu reeds heel erg Mozilla uit. Geen toeval ook :P

Grappig, kende ik nog niet... Maar dus weer wel een projectje om in de gaten te houden... Nog bedankt voor 't Googlen :D

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 Augustus 2008, 11:54

Het is eigenlijk heel eenvoudig waarom audio en video erin moet. Nu hang ik vast aan Skype. De Macintosh versie van WLM (nu op 7) ondersteunt geen deftige chat :( Ik vond nergens een optie om met tabs te chatten :? :( In plaats van voor alles een apart programma te hebben, heb ik liever één programma die álles kan (audio, video en bestandsoverdracht). Dan kan ik Microsoft Messenger én Skype beide verwijderen. Mede daarom alleen al zou Instantbird een interessant project voor Mozilla worden. Ik sluit toekomstig gebruik zeker niet uit :P

Ook kan misschien ergens in de toekomst een plekje op dit forum krijgen :P

Ook is er al een idee hoe de personen die ik reeds op Mozilla deed overschakelen te overtuigen om ook de IM van Mozilla te gebruiken. Iedereen heeft er dus baat bij :P

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 26 Augustus 2008, 10:22

Ondertussen iets meer nieuws. Tot nu toe 4 mensen die overschakelen op Jabber. Nu nog niet maar wel in de (verre?) toekomst. Eenmaal de extra mogelijkheden er wel zijn :)

Terug naar “Open source software”