Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.

Ik chat met Jabber/XMPP omdat

wat kletsen altijd gezellig is
2
33%
ik graag roddel over anderen
0
Geen stemmen
het niet zo MSN slettig is
0
Geen stemmen
het niet zo IRC nerdy is
0
Geen stemmen
het tijd is voor iets anders
2
33%
ik een meer serieuze reden daarvoor heb ;-)
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

common sense

Berichtdoor common sense » 24 Maart 2008, 20:36

Z_God schreef: Ik weet niet hoe het met de financiële cijfers van AIM/ICQ zit, maar ik weet dat MSN toch nog toe alleen maar flinke verliezen heeft opgeleverd.
Geen idee. Als gebruiker wil je een degelijke communicatie over Internet met zo min mogelijk irritatie, dus geen reclame. En de weinige inkomsten voor dat soort toko's komt nou juist uit irritante reclame. En het ongewenst verzamelen van online (koop) gedrag.

Zodra meer gebruikers bewust worden daarvan, zal het snel gaan veranderen. Dit is tenslotte Internet, met een paar muisklikken heb je Pidgin of Psi zo op je PC staan 8)

Al doet de poll anders vermoeden, dit is een vrij serieus onderwerp :wink:

common sense

Berichtdoor common sense » 4 Augustus 2008, 13:16

Zoals uit een aantal reacties blijkt is chat iha hier niet zo populair. Hooguit de vendor-locked chat via MSN/WLM. Daar kan ik niet zoveel aan doen natuurlijk, anders dan het zo af en toe onder de aandacht brengen. Zo van: foei! (nou zeg, dat maakt indruk :roll: )

Overigens valt het me wel een beetje op dat sommige topics hier meer in geklets ontaarden dan in zinnige forum bijdragen. (Iemand nog een Acer gekocht, recent? :wink: )

Gewoon maar een willekeurige suggestie: Gebruik Jabber voor de onzin praatjes, en het forum voor hulp en weloverwogen discussies. Dat zou de kwaliteit wel eens kunnen verbeteren. (nog beter? ja, nog beter!)

Dit is natuurlijk niet altijd zo zuiver op te delen, want soms lopen zin en onzin door elkaar. Maar ik heb wel het idee dat Jabber wel een fraaie aanvulling zou zijn op de communicatie mogelijkheden tussen de frequente Mozbrowser bezoekers. Zelfs voor de sporadische vraagstellers. Al erken ik meteen, het zal een drempel zijn voor velen.

En omdat ik het niet makkelijker kan maken, alleen leuker, probeer eens een Gratis Praatje op chat AT conference.jabberweb.be Voor wie wel de weg zelf weet te vinden. Als je er niet uitkomt, zoek dan ook eens hulp op http://www.jabberweb.be

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 4 Augustus 2008, 22:40

Nou, ik heb dus ook maar eens een Jabber account aangemaakt. ;)
Dat is dus echt niks voor mij. Zomaar tegen volstrekt onbekende mensen aan gaan staan leuteren.
Misschien ben ik hier gewoon te oud voor...
Afbeelding

Z_God

Berichtdoor Z_God » 7 Augustus 2008, 12:18

common sense schreef:En omdat ik het niet makkelijker kan maken, alleen leuker, probeer eens een Gratis Praatje op chat AT conference.jabberweb.be Voor wie wel de weg zelf weet te vinden. Als je er niet uitkomt, zoek dan ook eens hulp op http://www.jabberweb.be

Kan aan mij liggen, maar volgens mij is die dienst niet publiek. Psi laat bij mij een rood kruis zien voor de conference als ik naar jabberweb.be browse.

common sense

Berichtdoor common sense » 7 Augustus 2008, 12:52

Z_God schreef:Kan aan mij liggen, maar volgens mij is die dienst niet publiek. Psi laat bij mij een rood kruis zien voor de conference als ik naar jabberweb.be browse.

Deze is gewoon voor iedereen toegankelijk. Een rood kruis? Dat doet me vermoeden dat je een contact heb toegevoegt i.p.v. de groupchat te joinen...

Als het contact bestaat, een echt Jabber ID is, moet deze persoon je wel authoriseren. Dan gaat het kruis vanzelf weg.

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 7 Augustus 2008, 23:39

Overigens, ik heb PSI maar geïnstalleerd, Kopete en Pidgin zijn vrij beperkt qua configuratie wat het Jabber-gebeuren betreft.
Ik lees echter zojuist dat er nu een Slackwarepakketje voor Jabbin is (wat ook nog VOIP ondersteunt, voor de lliefhebbers).
Iemand daar ervaring mee?
Afbeelding

Z_God

Berichtdoor Z_God » 8 Augustus 2008, 1:22

common sense schreef:
Z_God schreef:Kan aan mij liggen, maar volgens mij is die dienst niet publiek. Psi laat bij mij een rood kruis zien voor de conference als ik naar jabberweb.be browse.

Deze is gewoon voor iedereen toegankelijk. Een rood kruis? Dat doet me vermoeden dat je een contact heb toegevoegt i.p.v. de groupchat te joinen...

Nope niets toegevoegd. Hier een screenshot:
Afbeelding

common sense

Berichtdoor common sense » 8 Augustus 2008, 9:14

Hmm, apart... :(

Welke versie gebruik je? De 0.11 of de 0.12-RC4 of de 0.12 van gisteren?
Systeem is Vista?

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 9 Augustus 2008, 21:50

Bij mij ook geen kruisjes...
Afbeelding

Z_God

Berichtdoor Z_God » 10 Augustus 2008, 12:41

Ik gebruik 0.11 uit de Ubuntu repository. (Systeem is dus ook Ubuntu.)

Ik zie het probleem al:

Code: Selecteer alles

$ host conference.jabberweb.be
Host conference.jabberweb.be not found: 3(NXDOMAIN)

De DNS entries voor de components missen. Zodra die zijn toegevoegd, zal het allemaal moeten werken.
Ik vermoed dat adri een account op jabberweb.be heeft, dan zijn die DNS entries niet nodig omdat de Jabber server het dan intern resolvt.

common sense

Berichtdoor common sense » 11 Augustus 2008, 18:15

Ah, ik zie het nu ook, door eventjes gebruik te maken van mijn andere account...

Apart, want andersom werkt 't idd wel. Met jabberweb account de MUCs op een andere server ondervragen dus, dat gaat wel.

Weet niet of het een slordigheid is, of doelbewust. Handig is anders natuurlijk. Hmm, zal het eens uitzoeken. Of een andere stek zoeken.

Z_God

Berichtdoor Z_God » 11 Augustus 2008, 19:09

Het zal wel een slordigheid zijn. Zie ook het tweede deel van mijn reactie,

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 11 Augustus 2008, 21:59

Z_God schreef:Ik vermoed dat adri een account op jabberweb.be heeft, dan zijn die DNS entries niet nodig omdat de Jabber server het dan intern resolvt.

Nee, toch niet. Het is een jabber.org account.
Afbeelding

common sense

Berichtdoor common sense » 12 Augustus 2008, 8:05

Heb het probleem aangekaart op het jabberweb hulp forum.

@adri wij hadden geen chat via de conference room, maar prive. Via mijn freechat, klets maar wat raak, account. :D

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 13 Augustus 2008, 21:42

common sense schreef:@adri wij hadden geen chat via de conference room, maar prive. Via mijn freechat, klets maar wat raak, account. :D

Ja, maar die kruisjes die Z_God te zien krijgt, heb ik dan weer niet (kan er ook gewoon op inloggen), dus het lijkt me een andere kwestie.
Afbeelding

Terug naar “Open source software”