Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.

Ik chat met Jabber/XMPP omdat

wat kletsen altijd gezellig is
2
33%
ik graag roddel over anderen
0
Geen stemmen
het niet zo MSN slettig is
0
Geen stemmen
het niet zo IRC nerdy is
0
Geen stemmen
het tijd is voor iets anders
2
33%
ik een meer serieuze reden daarvoor heb ;-)
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

common sense

Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Berichtdoor common sense » 29 Februari 2008, 19:22

Graag jullie vragen, meningen en opmerkingen over Jabber en XMPP hier posten.

Jabber is het open alternatief voor de andere gesloten chat netwerken.

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 29 Februari 2008, 21:06

Eigenlijk chat ik vrijwel nooit meer. Maar dat Jabber en XMPP de toekomst hebben dat geloof ik al jaren.

Recent zijn er 2 gebeurtenissen geweest die ervoor zorgen dat Jabber/XMPP weer interessanter worden:
- AOL ondersteunt XMPP voor AIM en ICQ
- MSN heeft enkele dagen problemen gehad
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 29 Februari 2008, 22:55

Zelf chat ik nooit (nooit gedaan ook, geen zin in), maar mijn kinderen wel en die MSN'en.
Ik heb ze wel eens aan de Jabber willen 'helpen', maar zo lang hun vriendjes ook MSN'en kom je niet verder.
In dat opzicht is Jabber of XMPP (moet eerlijk zeggen dat ik daarvan nog nooit gehoord had voor jij erover begon) toch een beetje een "bewuste keuze", net zoals Linux, *BSD, Mac e.d. en -in mindere mate- ook Firefox, Thunderbird, OOo en dat soort zaken.
Waar het gros van de mensen nu eenmaal geen boodschap aan hebben...
Dus, hoe sympathiek ik het ook vind, hier in huis zul je voorlopig helaas weinig klanten werven. :)
Afbeelding

common sense

Berichtdoor common sense » 1 Maart 2008, 7:28

Hmm, vooralsnog weinig praat hier :lol:

Maar Jabber heeft niet alleen de toekomst, het is al volop beschikbaar, en het werkt gewoon. Sterker nog, je hoeft eigenlijk bijna niemand te overtuigen om een account te nemen!

Want Google (je weet wel, de grote Mozilla suiker oom) is zo aardig geweest om hun chat netwerk voor XMPP open te zetten ( het is gewoon XMPP onder hun eigen merknaam). Een GMail account is genoeg om direct aan de slag te kunnen.

En laat nou de mazzel zijn dat er al erg veel mensen zijn die al zo'n account hebben... Adri, zo'n bewust keuze hoeft het dus niet te zijn, maar dat mag natuurlijk wel.

Meer over GoogleTalk en XMPP kun je hier lezen:
http://www.google.com/talk/about.html
http://code.google.com/apis/talk/open_communications.html

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 1 Maart 2008, 9:59

adri schreef:Zelf chat ik nooit (nooit gedaan ook, geen zin in), maar mijn kinderen wel en die MSN'en.
Wat gebruiken ze daar dan voor ? aMSN ofzo ?

Volgens mij is het zo dat als je je op een Jabber-server aanmeldt die ook MSN ondersteunt dat je dan ook met je MSN'ende vriend(innet)jes kunt chatten. Maar ik weet niet hoe goed die transports voor MSN tegenwoordig zijn.

Hier zie je een Nederlandse publieke Jabber-server met MSN-ondersteuning: www.unstable.nl/jabber.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 1 Maart 2008, 12:59

nirwana schreef:Wat gebruiken ze daar dan voor ? aMSN ofzo ?

Volgens mij is het zo dat als je je op een Jabber-server aanmeldt die ook MSN ondersteunt dat je dan ook met je MSN'ende vriend(innet)jes kunt chatten. Maar ik weet niet hoe goed die transports voor MSN tegenwoordig zijn.

Mijn dochtertje gebruikt altijd Kopete (ja, daar kun je ook mee jabberen) en mijn zoontje Gaim/Pidgin (ook ondersteuning van Jabber) en sinds enkele dagen is hij wat aan het experimenteren met KMess (alleen MSN).

Daar zit 'm de pijn dus niet. Die zit 'm in het feit dat alle (ja alle) vriendjes een @hotmail of @livemail adres hebben. Zij zijn de enigen in hun klas met een Gmail-account. :(
Afbeelding

common sense

Berichtdoor common sense » 2 Maart 2008, 12:16

adri schreef:Daar zit 'm de pijn dus niet. Die zit 'm in het feit dat alle (ja alle) vriendjes een @hotmail of @livemail adres hebben. Zij zijn de enigen in hun klas met een Gmail-account. :(

Ruik ik hier evil ( :twisted: ) vendor lock-in?
Dus juist vanwege MSN, gebruiken ze geen GMail?
Begrijp ik dat goed?

Daar moeten we ijzeren Neelie nog maar eens goed op af sturen! Dat is toch echt te gortig.

Gelukkig tref ik toch wel GMail gebruikers, maar dat zal dan ook wel aan de leeftijd liggen.

common sense

Berichtdoor common sense » 2 Maart 2008, 12:42

nirwana schreef:Hier zie je een Nederlandse publieke Jabber-server met MSN-ondersteuning: www.unstable.nl/jabber.html

Erg sympathiek! Zijn pleidooi tegen GMail begrijp ik wel, maar het is voor mij meer als het kiezen tussen twee kwaden. Of we blijven maar MSN gebruiken, of we gebruiken de "beetje evil GMail" sluip route.

Zelf heb ik geen MSN account dus heb ik niet zoveel aan een Jabber naar MSN transport. Maar wie dat wel heeft, zal ik het zeker niet ontraden om te gebruiken.

jack2go

Berichtdoor jack2go » 2 Maart 2008, 13:24

Google talk aan Pidgin toevoegen is mij nog nooit gelukt, ik kan wel met mijn Gmail account msn'en.
Een belangrijke reden om Google talk te preferen is de safe mode(de ontvanger kan de berichten dan niet opslaan)
GMail houdt trouwens wel rekening met privacy, zo stuurt de smtp van GMail géén ip-adres mee(als enige vlgns mij)
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb

Ijskonijn

Berichtdoor Ijskonijn » 2 Maart 2008, 13:43

jack2go schreef:Google talk aan Pidgin toevoegen is mij nog nooit gelukt, ik kan wel met mijn Gmail account msn'en.
Een belangrijke reden om Google talk te preferen is de safe mode(de ontvanger kan de berichten dan niet opslaan)
GMail houdt trouwens wel rekening met privacy, zo stuurt de smtp van GMail géén ip-adres mee(als enige vlgns mij)

Het is doodsimpel om je google talk aan pidgin toe te voegen.
http://www.google.com/support/talk/bin/ ... swer=24073

I kan echt niet snappen wat daar zo moeilijk aan is.

jack2go

Berichtdoor jack2go » 2 Maart 2008, 13:59

bedankt voor je sarcastische opmerking, die pagina ken ik natuurlijk ook, bij mij wil het niet, mss omdat ik Google apps gebruik?
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!

Ijskonijn

Berichtdoor Ijskonijn » 2 Maart 2008, 15:31

jack2go schreef:bedankt voor je sarcastische opmerking, die pagina ken ik natuurlijk ook, bij mij wil het niet, mss omdat ik Google apps gebruik?

Het was niet saracastisch bedoelt, alleen vond ik het raar dat de man die ik iedereen op de forums hier zie helpen het zelf niet lukt deze keer.

Ik heb ook dee specifieke instructies voor Google apps gebruikers gevonden, ik hoop dat je er wat mee bent.
http://www.google.com/support/a/bin/answer.py?answer=49147

jack2go

Berichtdoor jack2go » 2 Maart 2008, 15:56

ahaaa, nu de tekst maar eens gelezen, je moet dus als server je eigen domein invullen, staat dus verkeerd in het screenshot 8)
thnx!
nu nog iemand vinden die ook GTalk gebruikt :P

[off topic] AJAX staat met 4-0 voor, PSV met 3-1 achter, wordt het toch nog gezellig![/]

cysoon

Berichtdoor cysoon » 2 Maart 2008, 16:13

jack2go schreef:nu nog iemand vinden die ook GTalk gebruikt :P
Hier alweer ééntje... :P :lol: :mrgreen:

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 2 Maart 2008, 22:43

common sense schreef:
adri schreef:Daar zit 'm de pijn dus niet. Die zit 'm in het feit dat alle (ja alle) vriendjes een @hotmail of @livemail adres hebben. Zij zijn de enigen in hun klas met een Gmail-account. :(

Ruik ik hier evil ( :twisted: ) vendor lock-in?(

Ik ben geen jurist, maar het lijkt er wel op (in ieder geval: in de praktijk komt het daar wel een beetje op neer).
common sense schreef:Dus juist vanwege MSN, gebruiken ze geen GMail?
Begrijp ik dat goed?

Nou...
Ze gebruiken geen GMail omdat ze er waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben en omdat ze via dat fantastische MSN Messenger (dat helemaal gratis meegeleverd wordt op Windows!) gelezen hebben dat ze helemaal gratis en voor niks een hotmail (livemail) account kunnnen etc, etc,...
common sense schreef:Daar moeten we ijzeren Neelie nog maar eens goed op af sturen! Dat is toch echt te gortig.

Doe je best, mijn zegen heb je (mocht je die al nodig hebben :) ).
common sense schreef:Gelukkig tref ik toch wel GMail gebruikers, maar dat zal dan ook wel aan de leeftijd liggen.

Die zitten vast niet meer op de lagere school, zoals mijn kinderen. ;)

Toch, als ik in mijn adressenboek kijk, dan staan er maar enkele GMail-adressen in, tegenover redelijk wat hotmail-adressen...
Afbeelding

Terug naar “Open source software”